در سال جدید حقوق کارمندان و کارکنان چقدر افزایش می‌یابد؟

در سال جدید حقوق کارمندان و کارکنان چقدر افزایش می‌یابد؟

فهرست مطالب

فهرست

با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال این سوال برای بسیاری از افراد پیش آمده که در سال جدید قرار است چه میزان بر حقوق کارمندان و کارکنان دولت افزوده شود. طبق مصوبات مجلس شورای اسلامی مقرر شده که حقوق سال ۱۴۰۲ برای کارمندان دولت چیزی حدود دو و نیم تا سه میلیون تومان بیشتر شود.

همچنین تصمیم گرفته شده که میزان افزایش حقوق برای بازنشستگان کشوری و لشکری کشور نیز حدود نهصد هزار تومان تا دو میلیون تومان بیشتر از سال گذشته باشد. اما حقوق سال ۱۴۰۲ چقدر افزایش می‌یابد؟ کارمندان دولت در سال ۱۴۰۲ با چه میزان افزایش حقوق نسبت به سال گذشته روبرو هستند؟ در ادامه به جزئیات حقوق سال ۱۴۰۲ و افزایش دقیق آن پرداخته شده است.

میزان افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲

دولت جمهوری اسلامی ایران در لایحه بودجه مطرح کرده که قصد دارد حقوق سال ۱۴۰۲ کارمندان را حدود ۲۰ درصد افزایش دهد. حتی این میزان افزایش حقوق در متن پیش‌نویس لایحه بودجه نیز ذکر گردید. پس از آن هیئت دولت جلساتی را در نیمه دوم آذرماه برگزار کردند و پس از بحث و تبادل نظر بسیار، عدد ۲۰ درصد برای افزایش حقوق سال ۱۴۰۲، از لایحه بودجه حذف شد. از این‌رو میزان افزایش حقوق سال آینده تا مدتی نامشخص باقی ماند.

در این بین افزایش حقوق پله‌ای نیز در کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ مطرح شد. در افزایش حقوق به صورت پلکانی، حقوق افراد با سابقه کمتر، بیش از حقوق افراد با سابقه، افزایش می‌یافت. با مشورت بین اعضا، دریافتند که سرانجام اجرای این طرح موجب کاهش انگیزه در افراد با سابقه می‌شود؛ لذا این طرح نیز رد صلاحیت شد.

طی جلساتی که پس از آن در هیئت دولت برگزار شد؛ رئیس جمهور کشور، آقای رئیسی، وظیفه تعیین میزان افزایش حقوق کارمندان و کارکنان دولت را برعهده تیمی قرار داد تا به یک فرمول خاص بر اساس بهره‌وری و کیفیت کار و خدمات برسند. هرچند که مصاحبه‌های انجام گرفته با بعضی از مسئولین کشور نشان می‌دهد که آن‌ها این روش را برای افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ ناعادلانه می‌دانند.

جزئیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲

مطابق با تبصره ۱۲ لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ قرار بر این شد که ضریب حقوق کارکنان و کارمندان دولت حدود ۲۰ درصد مطابق با آخرین حکم کارگزینی آن‌ها افزایش یابد. این افزایش حقوق به گونه‌ای انجام می‌گیرد که میزان آن برای کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی درمان و آموزش پزشکی، پیراپزشکان و طرح خدمت پزشک‌ها در وزارت بهداشت کمتر از ۷ میلیون تومان نباشد.

در بند دوم تبصره لایحه بودجه سال ۱۴۰۲نیز ذکر شده که حقوق سال آینده بازنشستگان کشوری و لشکری و کلیه دستگاه‌های وابسته به نحوی افزایش می‌یابد که کمتر از ۶۳ میلیون ریال نباشد. مطابق با بند سوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ افزایش حق عائله‌مندی ۵۰ درصد و حق اولاد نیز ۱۰۰ درصد درنظر گرفته شده است.

آیا افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲ شامل بیمه بیکاری نیز می‌‌شود؟

بسیاری از اشخاص به خاطر از دست دادن شغل خود برای گذران زندگی به اجبار از بیمه بیکاری استفاده می‌کنند. حال این سوال برای این گروه از افراد پیش آمده که آیا افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ به بیمه بیکاری هم تعلق می‌گیرد یا نه؟

مطابق قانون کار، بیمه بیکاری افراد، حدود ۵۵ درصد از حقوق پایه آن‌ها درنظر گرفته می‌شود. بنابراین چنانچه افزایش سالانه حقوق طوری تعیین گردد که از ۵۵ درصد بالاتر باشد، در آن صورت این افزایش حقوق به بیمه بیکاری شخص هم تعلق می‌گیرد. با توجه به این مطلب به خاطر این‌که نرخ افزایش حقوق سال ۱۴۰۲ از ۵۵ درصد بیشتر بوده، پس بیمه بیکاری را نیز شامل آن خواهد شد.

پیشنهادات جدید مسئولان درباره افزایش حقوق در سال ۱۴۰۲

طبق اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ دولت جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفته که حقوق سال ۱۴۰۲ کارکنان را حدود ۲۰ درصد افزایش دهد. در این بین بعضی از نمایندگان مجلس بر این عقیده هستند که حقوق‌های بالای ۲۰ میلیون تومان بهتر است که کمتر از ۲۰ درصد افزایش پیدا کنند. در طرف مقابل حقوق‌های پایین‌تر از ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان با نرخ درصد بیشتری رشد داشته باشد. با این حال، اکنون موضوع افزایش ۲۰ درصد حقوق کارکنان به کارگروه مربوطه ارجاع داده شده است و دیگر پلکانی نیست.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx