اینترنت اشیا چیست و چه کاربردی دارد؟

اینترنت اشیا چیست و چه کاربردی دارد؟

فهرست مطالب

فهرست

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی انسان، روز به روز به تعداد دستگاه‌های فیزیکی و لوازم خانگی افزوده می‌شود. برای کنترل و مدیریت این دستگاه‌ها و وسایل به یک سیستم هوشمند نیاز است که بتوان در هر نقطه‌ای از جهان به آن دسترسی داشت و به آسانی آن را مدیریت کرد. اینترنت بستری امن و قابل دسترس برای تحقق این هدف به شمار می‌رود. اما چگونه می‌توان از طریق اینترنت دستگاه‌ها و شرایط محیط را مدیریت و کنترل کرد؟ با توجه به اهمیت بالای این موضوع، در این مقاله در (نام سایت) به مختصری درباره اینترنت اشیا خواهیم پرداخت و بررسی می‌کنیم که این تکنولوزی چه کاربردهایی در زندگی بشر دارد؟

اینترنت اشیا چیست؟

کاربرد اینترنت اشیا
کاربرد اینترنت اشیا

اینترنت اشیا به اتصال دستگاه‌های مجهز به حسگر و نرم‌افزار به یکدیگر با قابلیت پردازش اطلاعات گفته می‌شود که از طریق اینترنت به تبادل داده و پردازش اطلاعات می‌پردازند. این دستگاه‌ها بعد از جمع‌آوری داده‌های محیط اطراف خود از طریق حسگر، آن را به سیستم مرکزی ارسال می‌کنند تا بعد از پردازش داده تصمیمات لازم گرفته شود.

اینترنت اشیا یا به اختصار IoT، مخفف عبارت Internet of Things است که به شبکه‌ای از اشیای متصل به هم اشاره دارد که برای انجام وظایفی خاص و تعریف شده طراحی و ساخته شده است. هر دستگاهی که مجهز به حسگر و توانایی پردازش اطلاعات است جزء این اشیا قرار دارد. از ساعت‌ها و خودروهای هوشمند گرفته تا لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی و یخچال با اتصال به شبکه اینترنت این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید آن‌ها را از راه دور مشاهده و کنترل کنید. اما کاربرد اینترنت اشیا چیست و چه مزایایی برای زندگی بشر دارد؟

 مزایای اینترنت اشیا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تمام اشیایی که در اطراف شما قابلیت اتصال به اینترنت را دارند می‌توانند به شبکه اینترنت اشیا ملحق شوند. تصور کنید در راه برگشت به منزل هستید و یخچال هوشمند خانه‌تان پیامی را به گوشی شما ارسال می‌کند و این پیام روی مانیتور خودرو نمایش داده می‌شود. خودروی شما از روی نقشه نزدیکترین فروشگاه مواد غذایی را روی مانیتور نشان می‌دهد و شما از طریق یخچال هوشمند فروشگاه مطلع می‌شوید که برند شیر موردعلاقه‌تان موجود هست یا خیر؟ این نمونه کوچکی از خدمات بسیاری است که اینترنت اشیا به زندگی انسان ارائه خواهد کرد.

کاربرد اینترنت اشیا در خودروهای هوشمند

یکی از پرکاربردترین و سودمندترین کاربرد اینترنت اشیا در خدمات خودرویی است. اتصال وسایل نقلیه به اینترنت از طریق دوربین‌های هوشمند و گیت وی‌ها امکان جمع‌آوری اطلاعات از پدال گاز، چرخ‌ها، مخازن سوخت و … را فراهم می‌کند. این امکان باعث می‌شود از سلامت خودرو مطلع شوید و در صورت نیاز به تعمیر به موقع اقدام نمایید. ردیابی رفتار رانندگان به امنیت سفرهای بین شهری کمک کرده و در صورت بروز تصادفات به بستگان شخص اطلاع‌رسانی می‌کند. هم‌چنین با نظارت بر وسایل نقلیه عمومی می‌توان مصرف سوخت را مدیریت کرد و هزینه‌ها را کاهش داد.

کاربرد اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند

اینترنت اشیا در خانه‌های هوشمند علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف بهینه انرژی و کاهش هزینه‌ها، کارها را آسان‌تر کرده است؛ مدیریت سیستم گرمایشی و سرمایشی خانه توسط ترموستات‌های هوشمند، مدیریت دستگاه‌ها و لوازم خانه برای انجام امور روزانه مثل پختن غذا، روشن یا خاموش کردن دستگاه‌ها حین استفاده مثل تغییر روشنایی خانه توسط پریزهای هوشمند و ایجاد امنیت برخی از مزایای این تکنولوژی سودمند برای زندگی راحت‌تر و سریع‌تر است.

کاربرد IoT  در هوشمندسازی شهرها

استفاده از مزایای اینترنت اشیا در برنامه‌ریزی شهری و مدیریت زیرساخت‌های شهر از اهمیت بالایی برخوردار است. هوشمندسازی سیستم‌های روشنایی در سطح شهر به دولت‌ها کمک می‌کند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند. نگه‌داری از زیرساخت‌های مهم شهری از جمله پل‌ها، خیابان‌ها، خطوط لوله و فاضلاب و مدیریت پارکینگ از دیگر مزایای IoT  است.

کاربرد IoT  در حوزه صنعت

اینترنت اشیا با دو هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری نیروی کار وارد صنعت شد. این تکنولوژی پرکاربرد در صنعت با داده‌های بزرگ و هوش مصنوعی سر و کار دارد و با تجزیه و تحلیل این داده‌ها فرایندهای صنعتی را بهینه می‌کند. حسگرهای اینترنت موجود در تجهیزات صنعتی و انبارها باعث شناسایی قطعات معیوب می‌شوند و از بروز هرگونه اختلال جلوگیری می‌کنند. هم‌چنین گزارش موجودی انبار به مدیران کمک می‌کند تا به موقع اقدام به خرید و تهیه کالاهای موردنیاز کنند.

کاربرد IOT در کشاورزی

شاید تا بحال اصطلاح مزارع هوشمند را شنیده باشید. مزارع هوشمند به استقرار دستگاه‌هایی مجهز به حسگر با قابلیت اتصال به اینترنت گفته می‌شود که داده‌های مربوط به محصولات کشاورزی را جمع‌آوری و ارسال می‌کنند. می‌توان از این طریق اطلاعاتی درباره میزان رطوبت، بافت خاک و سلامت محصول را بدست آورد. مزارع هوشمند انقلاب بزرگی در صنعت کشاورژی ایجاد کرده است که باعث افزایش کیفیت محصولات، کاهش هزینه‌ها و نیروی کار خواهد شد.

اینترنت اشیا در زندگی امروز مانند یک ربات کمکی عمل می‌کند؛ از سلامت الکترونیک و شهر هوشمند گرفته تا امنیت شهری و خدمات خودرویی، به بشر در رسیدن به زندگی راحت‌تر و آسایش بیشتر کمک می‌کنند. کاربرد اینترنت اشیا نه تنها باعث راحت‌تر شدن زندگی انسان شده است؛ بلکه در بسیاری موارد از بروز حادثه نیز جلوگیری کرده و از جان انسان محافظت می‌کند. کمک به حادثه دیدگان، گجتی کوچک که از دزدیدن اشیا جلوگیری می‌کند و مانیتورینگ محیطی باعث افزایش امنیت انسان شده است. وقت آن شده که نگاه خوشبینانه‌تری به این تکنولوژی دوست داشتنی داشته باشیم و از مزایای آن بهره ببریم.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx