این هوش مصنوعی، زمان مرگ شما را پیش بینی می‌کند!

این هوش مصنوعی، زمان مرگ شما را پیش بینی می‌کند!

فهرست مطالب

فهرست

با پیشرفت علم و معرفی هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار هوشمند کاربردی در جوامع مختلف، نگرانی‌هایی در زمینه دخالت این ابزار در امور انسانی فراگیر شد. یکی از سوالات مطرح در این زمینه مربوط به بررسی و پیش‌بینی اتفاقات آینده توسط هوش مصنوعی و نحوه برخورد با آن‌ها است. اما آیا این ابزار می‌تواند ارائه دهنده زمان مرگ انسان بوده و آن پیش‌بینی کند؟ به تازگی تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته که از نتایج حیرت‌انگیزی برخوردارند.

نتایج اولیه هوش مصنوعی پیش‌بینی مرگ، عجیب اما واقعی

نتایج به دست آمده از یک پروژه تحقیقتاتی ازهمکاری دانشگاه فنی دانمارک، دانشگاه کپنهاگ و دانشگاه نورت‌ایسترن آمریکا، نشان می‌دهند که اگر اطلاعات و توالی اتفاقات رخ‌داده در زندگی افراد را با مدل‌سازی به زبان نوشتاری در اختیار هوش مصنوعی GPT Chat قرار گیرد؛ این ابزار می‌تواند با بررسی و سازماندهی این رویداد‌ها، وضعیت بدنی فرد در آینده و البته زمان مرگ او را پیش بینی کند. زبان نوشتاری این مدل به صورت کدگذاری‌های فشرده برداری از وقایع مختلف زندگی افراد است. به عنوان مثال کد POSSA3513 به این معناست که شخص تکنسین سیستم‌های کامپیوتری است.

در مقاله‌ای که با این عنوان در Nature Computational Science (علم محاسباتی طبیعت) منتشر شده، دانشمندان داده‌ها و شرایط زندگی مردم در کشور دانمارک را به طور مفصل برای هوش مصنوعی شرح دادند. فرایند آموزش هوش مصنوعی شامل بیان داده‌های مرتبط با آموزش، شرایط کار، شرایط درمانی، درآمد و سلامت خانوادگی ۶ میلیون از مردم دانمارک بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۲۰  بود. مدل‌سازی این داده‌ها با تبدیل کلمات و اطلاعات به زبانی اختصاصی به نام  life2vec صورت گرفت.

آموزش مدل life2vec در مرحله اولیه، به صورت بیان الگوهای موجود در داده‌ها  و نحوه عملکرد شبکه‌های عصبی صورت گرفت و این مرحله در واقع نقطه‌ای برای ایجاد دقت بیشتر این مدل نسبت به سایر موارد بود.

در گام اول این تحقیق پس از آموزش هوش مصنوعی، داده‌های مربوط به گروهی از افراد در سنین۳۵ تا ۶۵ سال که ۵۰ درصد آن‌ها درفاصله سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ فوت کرده بودند، در اختیار ابزار قرار گرفت. سپس از هوش مصنوعی خواستند تا وضعیت سلامتی و وجود حیات در آن‌ها را بررسی کند. نتایج به‌دست آمده حدود ۱۱ درصد دقیق تر از سایر ابزارهای به‌کار گرفته شده قبلی بود. اما پیش‌بینی مرگ افراد تنها در بازه ۵  سال آینده صورت می‌گرفت. نکته قابل تامل این ‌است که حتی بازه زمانی ۵  ساله اعلام شده نیز با نتایج به ‌دست آمده در علوم اجتماعی و پزشکی، کاملا سازگار است.

نتایج ثانویه، جامع‌ و اجتماعی

پس از تایید انطباق نتایج اولیه ارائه شده توسط این مدل، با داده‌های پزشکی و عمومی، بخش دیگری از اطلاعات نیز توسط هوش مصنوعی بیان شد. طبق این اطلاعات در صورتی که تمام عوامل شخصی، خانوادگی، اجتماعی و پزشکی افراد که مانند زنجیر به هم متصل هستند، در نظر گرفته شود؛ رهبران و افراد موفق در سطوح مختلف، ثروتمندان و صاحبان درآمد بالا به دلیل شرایط خوبی که در اغلب زمینه‌ها دارند، احتمال بقای بیشتری داشته و پیش‌بینی زمان مرگ‌شان سخت‌تر است. جالب این‌جاست که افرادی که دارای مهارت یا مشکل ذهنی خاص هستند، مرگ زود هنگام‌تری خواهند داشت. بعلاوه جنس مرد نیز زودتر از جنس زن، خواهد مرد.

جدای از مرگ و میر، این هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از داده‌هایی که از اشخاص دارد، یک الگوی تصویری از مسیر زندگی هر فرد تهیه کند. در این الگو تصمیمات و اتفاقاتی که در زندگی یک شخص موثر بوده به تصویر کشیده شده و اثر هر یک به طور جداگانه بیان و بررسی می‌شود. به عنوان مثال تصیماتی مانند مهاجرت، فرزندآوری، ارتقا شغل و اتفاقاتی مانند افزایش درآمد، مشکلات سلامتی و … نشان داده می‌شود.

در کنار این موارد، مدل تازه هوش مصنوعی می‌تواند با ارائه راه‌حل و راهکار، از مرگ زودهنگام افراد جلوگیری کرده و تصمیمات هر فرد را با توجه به شخصیتی که از آن‌ها ارائه شده، پیش‌بینی کند.

خطرات موجود در گام‌های بعدی

محققان این زمینه در دانشگاه‌های نام برده، هشداردادند که چالش‌های در زمینه حفظ و نگهداری ایمن از اطلاعات افراد در حین استفاده از این مدل، بسیار جدی هستند. عدم محفاظت از داده‌های حساس و حریم خصوصی، با قوانین موجود برای حفظ امنیت و اخلاق انسانی در علم مغایرت دارد. بنابراین جهت استفاده از این مدل در آینده مجوز‌های مخصوصی نیاز است.

با توجه به این‌که در جوامع امنیتی و شرکت‌های فناوری امروزی، نمونه‌هایی از هوش مصنوعی برای ردیابی و پیش‌بینی رویدادهای زندگی و اطلاعات افراد در شبکه‌های اجمتماعی وجود دارد؛ این مدل می‌تواند جایگزین نمونه‌های فعال در حال حاضر شده و از این اطلاعات جهت پیش بینی آینده حیات و تصمیمات ما مورد استفاده قرار گیرد. نکته حائر اهمیت نهایی ، تاکید دانشمندان بر حفاظت و عدم قرار گرفتن اطلاعات این مدل در اختیار شرکت‌های بیمه جهت ممانعت از سواستفاده‌های احتمالی است.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx