بازاریابی در متاورس؛ کم رنگ کردن مرز بین دنیای واقعی و مجازی

بازاریابی در متاورس؛ کم رنگ کردن مرز بین دنیای واقعی و مجازی

فهرست مطالب

فهرست

متاورس یک جهان دیجیتالی است که شما می توانید هرکسی باشید، هرکاری بکنید، و هرجایی باشید. در اصل دنیای واقعی و دنیای مجازی را ادغام و دور کاوی، کنسرت های مجازی، کشف جهان و خیلی بیشتر از این را ممکن ساخته است.

متاورس فقط محدود به ساخت آواتار و زندگی در دنیای واقعی نیست بلکه یک پتانسیل برای انقلابی کردن طوری که ما زندگی، کار و بازی می کنیم است و مرز بین دنیای واقعی و دنیای مجازی را کم رنگ تر می کند.

تصور کنید قرار بود سر کار بروید و به جای محیط کار واقعی، به یک فضای شبیه سازی شده در دنیای مجازی می رفتید و آیا اگر به جای رفتن به فروشگاه های شلوغ، می توانستید محصولات را در متاورس و با آواتار خود امتحان کنید، جذاب تر نبود؟ این ها فقط یک سری مثال می باشند در حالی که فرصت ها و تجربیات موجود در متاورس بی شمارند و برندها به صورت موفقیت آمیزی در حال استفاده از آن برای بازارسازی محصولاتشان هستند.

Picture28 1 | هلومگ | بازاریابی در متاورس؛ کم رنگ کردن مرز بین دنیای واقعی و مجازی

مزایای بازاریابی در متاورس

در حال حاضر متاورس ها مکان های سودآوری برای تبلیغ برندها هستند و بسیاری از شرکت ها از این فرصت برای بازاریابی کمپین هایشان استفاده می کنند و این موضوع نمو بیشتری هم در آینده نزدیک خواهد داشت. علاوه بر این، متاورس نه تنها یک مکان جذاب برای گیمرها ، بلکه برای هرکسی که علاقمند به ارتباط با دوستانش در دنیای مجازی و دسترسی به تجربه ها و فرصت های جدید است نیز می باشد. این موضوع به خصوص در مورد نسل زد (Gen Z)  که با اینترنت و تکنولوژی های دیجیتال رشد کرده اند صدق می کند. همه این موارد نشان دهنده آن است که متاورس ها به یک فرصت اولیه برای برندهاست که به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنند.

دلایل اصلی که چرا متاورس در بازاریابی سودآور است به شرح زیر می باشد:

  1. متاورس یک پلتفورمی است که با مخاطبان زیاد و متعهد در حال رشد سریع است. براساس گزارش جدیدی که توسط کمپانی Grand View Research صورت گرفته، پیش بینی می شود اندازه جهانی بازار متاورس تا سال 2030 به 936.6 میلیارد دلار برسد. هرچقدر بیشتر افراد زمان خود را در متاورس بگذرانند، کسب و کارها نیاز بیشتری به یافتن راه هایی برای دستیابی به آن ها پیدا می کنند.
  2. متاورس ها به کسب و کارها کمک می کنند که ارتباط قوی تری با مشتریان بسازنند چرا که متاورس فرصت تعامل داشتن با مشتریان را در یک مسیر کاملا جدیدی فراهم می کند. این مسیر جدید همان فرصت ارتباط شخصی است که می توان با مشتریان داشته و تعاملات بیشتر و عمیق تری با آنها برقرار کرد.
  3. فرصت هایی که برای ایجاد تجارب منحصر بفرد برای کاربران متاورس وجود دارد تقریبا نا محدود است. تصور کنید مشتریان بالقوه بتوانند محصولات شما را بدون هرگونه محدودیت فیزیکی مثل مکان یا موجود بودن محصولات در مغازه ببینند و امتحان کنند. با این که، فروش همه ی محصولات در متاورس امکان پذیر نمی باشد، بازاریابی و تبلیغات در متاورس پتانسیل بالایی دارند. برگزاری رویدادها، بازی کردن با اینفلوِنسرهای سرشناس، ایجاد شوروم های مجازی و دموهای تعاملی از جمله این موارد است.

در هر حال، شرکت ها برای اهرم قرار دادن توانایی های متاورس برای تبلیغ یک برند یا محصول می بایست به نحوی با آن ادغام شوند. یکی از ابزارها برای رسیدن به این هدف استفاده از بازی های تبلیغاتی (advergame)  برای انجام کمپین های بازاریابی است.

 

بازی های تبلیغاتی به معنای دستیابی به مشتریان

بازی های تبلیغاتی نوعی از تبلیغات است که شرکت ها بازی های ویدیویی برند-محور جهت راه اندازی یک محصول یا تقویت آگاهی از برند انجام می دهند. بازی های تبلیغاتی بر این اساس که چگونه برندها می خواهند خود را به مخاطبان مورد هدف معرفی کنند و یا ویژگی های محصولاتشان را نشان دهند، شخصی سازی می شوند. این بازی ها معمولا رایگان بوده و برای جذب کاربران به بازی و در نهایت علاقمند سازی آن ها به خرید محصولات برند مورد نظر ایجاد می گردند. بازی های تبلیغاتی می توانند رویدادهای مجازی را شامل شوند چرا که بهترین راه برای درگیر کردن مشتریان و تبلیغ برند در متاورس می باشند. حتی قبل از متاورس ها برندها از بازی های تبلیغاتی جهت تبلیغ محصولاتشان استفاده می کردند. از آن جمله می توان به کمپین فولکس واگن به نام Polowears اشاره کرد که از بازی های تبلغاتی به عنوان ابزاری جهت رفع مشکل آگاهی از برند انجام شد. این کمپین در اسپانیا و با هدف ایجاد حضور قوی تر شبکه های اجتماعی و بالا بردن آگاهی از برند توسط فالوورهای جوان تر صورت گرفت. جدا از اسم خلاقانه ای که برای این کمپین انتخاب شد : “ Polo+ Followers= Polowers” قدرت رقابت نیز عامل مهم دیگری از موفقیت این کمپین بود. برای بازی، کاربران می بایست در ابتدا اکانت توییتر فولکس واگن اسپانیا را فالو کنند. بعد از آن، با توییت کردن هشتگ #polowears بازی شروع می شود.هر زمان که polowear  توییت می شد، کاربران اولین جایگاه را در مسابقه می گرفتند و هر زمان که مسابقه می ایستاد، کسی که در جایگاه اول بود برنده میشد.

با ایجاد بازی با قوانین ساده و اهرم قرار دادن محور رقابت و  دستاورد، کمپین به یک موفقیت بزرگی دست یافت. بیش از 150 هزار توییت در 8 ساعت با سرعت 5 توییت در ثانیه به بیشتریت تعداد توییت در اسپانیا تبدیل شد. همچنین این بازی منجر به بازدید بالایی از محصولات Polo  در سایت خود شد.

این فقط یک مثال از بازی های تبلیغاتی موثر بود در حالی که با پیدایش متاورس ها، بازی های تبلیغاتی فرصت های هیجان انگیزترو درگیر کننده تری را ایجاد کردند.

wz3mfzqwdgzp | هلومگ | بازاریابی در متاورس؛ کم رنگ کردن مرز بین دنیای واقعی و مجازی

فورتنایت: متاورس برای موفقیت بازاریابی

وقتی صحبت از بازی های تبلیغاتی در متاورس می شود، فورتنایت اولین مثالی است که به ذهن می آید. برندهای زیادی با همکاری فورتنایت بازی های تبلیغاتی موفقیتی را ایجاد کردند. بعضی از بازی های تبلیغاتی اخیری که آن ها در متاورس خود انجام دادند به شرح زیر است:

Fortnite x Coca Cola

در سال 2022کوکاکولا محصولی به نام Coca Cola Zero Sugar Bytes  را معرفی کردند که به نام اولین طعم کوکاکولا متولد شده در متاورس نام گذاری شد.

برای تبلیغ نوشیدنی طعم دار شده با پیکسل، کوکاکولا با متاورس فورتنایت همکاری کرده و یک جزیره پیکسلی شبیه به بطری کوکاکولا ایجاد کرد. بازیکنان می توانستند بازی های کوچکی را در جزیره انجام دهند و با دوستان خود به رقابت بپردازند. موفقیت این کمپین آن چنان بود که مدیر ارشد مدیا پپسی اذعان کرد که بازی توانست مخاطبان زیادی را جذب کند و شرکت پپسی تازه متوجه فرصت فوق العاده ای که برای جذب مشتریان صورت گرفته شد.

 

Fortnite x Nike

شرکت نایک از این فرصت عقب نماند و برای تبلیغ محصولاتش میان نسل جوان تر با فورتنایت همکاری کرد. آنها یک جزیره فورتنایت به نام “Airforia”  ایجاد کردند که ویژگی هایی از آخرین های محصولاتش را به روشی سرگرم کننده و هیجان انگیز معرفی کرد. Airphoria  آینده ای از تجارب ورزشی را در تقاطعی از بازی ها و فرهنگ ایجاد کرد بدون هرگونه محدودیتی از محصولات فیزیکی و برند نمادین نایک “Air Max: را نیز در آن نشان داد.

در جزیره Airforia  کاربران می توانند بازی های کوچک را انجام داده، جایزه دریافت کنند، محصولات ویژه را پیدا کرده، و از دنیای جذاب و نوآورانه نایک لذت ببرند.

تورنومنت Asseto Corsa که توسط شرکت فیات ترکیه و آژانس Multiplayer  با هم مهترین چهره ها در حوزه مسابقات اتومبیلرانی ترکیه را گرد هم آوردند.

برای این کمپین، آخرین مدل ماشین های فیات در بازی استفاده شد و تجربه واقعی از استفاده از این ماشین ها را القا کرد. با این کمپین، آخرین مدل ماشین های فیات توجهات را به خود جلب کرد و کمپین، توسط تعداد زیادی از طرفداران مسابقات رالی دنبال شد. در نهایت، جایگاه برند در جهان مسابقات ماشین رانی بسیار قدرتمند گردید.

برای جمع بندی، کمپین های بازاریابی بیشتر و بیشتر در حال اهرم قرار دادن حضور محصولات برندها در متاورس و بازی ها هستند. متاورس یک پلتفورم در حال رشد سریع با تعداد زیادی از کاربران درگیر شده است که مکان مناسبی برای تبلیغات محصولات را مهیا می کند. شرکت ها از متاورس ها برای ساخت ارتباط قوی با مشتریانريا، فروش محصولات و خدمات در یک مسیر جدید، و در نهایت ایجاد رویدادهای مجازی می توانند استفاده کنند.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx