معرفی زبان های برنامه نویسی جدید

معرفی زبان های برنامه نویسی جدید

فهرست مطالب

فهرست

با حرکت به سمت بازه زمانی 2025-2030، چشم‌انداز فناوری دیجیتال نیز مانند همیشه دستخوش دگرگونی خواهد شد و نیاز به زبان های برنامه نویسی جدید که قادر به رسیدگی به چالش‌های آینده این حوزه نیز باشند، بیشتر خواهد شد. بنابراین برای دستیابی به برتری در حوزه دیجیتال دائماً در حال تحول، توسعه‌دهندگان باید زبان‌های برنامه‌نویسی جدید و پیشرفته را ارائه دهند. به‌همین خاطر، فهرستی از زبان‌های برنامه‌نویسی جدیدتر را که باید در نظر بگیرید، در این مطلب معرفی کرده‌ایم.

Picture1 3 | هلومگ | معرفی زبان های برنامه نویسی جدید

برترین زبان های برنامه نویسی جدید برای یادگیری

زبان های برنامه نویسی ابزارهایی هستند که توسعه‌دهندگان برای ایجاد برنامه‌های نرم‌افزاری، وب‌سایت‌ها، بازی‌ها، تجزیه و تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشینی و غیره از آن استفاده می‌کنند. هر زبان دارای دستورالمعل (syntax)، ویژگی‌ها (features)، کتابخانه‌ها (libraries) و الگوهای (paradigms) خاص خود است که باعث می‌شود آن‌ها برای اهداف و ترجیحات مختلف مناسب و کاربردی باشند. در حالی که برخی از زبان‌ها برای دهه‌ها وجود داشته‌اند و هنوز هم به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند C، Java و Python، برخی دیگر از زبان‌ها نسبتاً جدید و در حال ظهور هستند، مانند Go، Swift و Elixir. که انتظار می رود در سال 2024 مورد توجه و پذیرش بیشتری قرار گیرند.

  • F#
  • Clojure
  • Elixir
  • Swift
  • Go
  • Dart
  • PureScript

 

1. F#

F# یک زبان برنامه نویسی متن باز و چند پلتفرمی است که بیشتر یک موقعیت ترکیبی بین زبان‌های عمومی و کاربردی به خود می‌گیرد. F# همان نوع سادگی پایتون را در کنار تجربه یکپارچه‌تری نسبت به C# و Java ارائه می‌دهد. این ممکن است به این دلیل باشد که زبان از بهم‌ریختگی نقطه ویرگول‌ها، آکولاد ({}) و سایر نمادها اجتناب می‌کند، در نتیجه، کارهایی مانند پردازش لیست و اعمال تعاریف نوع پیچیده هنگام کار در F# آسان‌تر می‌شوند. F# برای برنامه‌های مختلفی مانند توسعه وب، تجزیه و تحلیل داده‌ها، رایانش ابری، یادگیری ماشین و بازی مناسب است. برخی از شرکت‌هایی که از این برنامه استفاده می‌کنند عبارتند از  Microsoft، Jet.com، EA Sports و Credit Suisse1.

2. Clojure

Clojure یکی دیگر از زبان‌های برنامه نویسی کاربردی جدید است که بر روی ماشین‌مجازی جاوا (JVM) اجرا می‌شود. این یک گویش از Lisp است، به این معنی که دارای یک نحو حداقلی و ظریف است که از پرانتز برای نشان دادن عبارات استفاده می‌کند. همچنین Clojure یک زبان پویا (dynamic) است که از محیط‌های توسعه تعاملی و REPL (read-eval-print loop) پشتیبانی می‌کند. Clojure بر تغییر ناپذیری، همزمانی و فرابرنامه‌نویسی تأکید می‌کند که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا کدی بنویسند که استدلال کردن، مقیاس‌پذیر و قابل انطباق آسان باشد. Clojure را می‌توان برای توسعه وب، پردازش داده‌ها، سیستم‌های توزیع شده، هوش مصنوعی و غیره استفاده کرد. برخی از شرکت‌هایی که از Clojure استفاده می ‌کنند عبارتند از Netflix، Apple، Walmart Labs و Atlassian.

Picture2 4 | هلومگ | معرفی زبان های برنامه نویسی جدید

3. Elixir

Elixir یک زبان برنامه نویسی کاربردی است که بر روی ماشین مجازی Erlang (BEAM) اجرا می‌شود. از نظر دستورالمعل و خوانایی از Ruby الهام گرفته شده است، اما هم‌زمان، تحمل خطا و قابلیت‌های توزیع شده Erlang را نیز دارد. همچنین Elixir ویژگی‌هایی مانند ماکروها، پروتکل‌ها، استریم‌ها و فرابرنامه‌نویسی را ارائه می‌کند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد کد مختصر و قابل توسعه بنویسند. علاوه بر این Elixir دارای یک اکوسیستم غنی از کتابخانه‌ها و فریمورک‌هایی مانند Phoenix (وب)، Ecto (پایگاه داده)، Nerves (جاسازی شده) و Absinthe (GraphQL) نیز است. از Elixir می‌توان برای توسعه وب، ارتباطات بلادرنگ، اینترنت اشیا، بلاک‌چین و موارد دیگر استفاده کرد و در حال حاضر شرکت‌های Discord، Pinterest، Bleacher Report و PepsiCo از این زبان استفاده می‌کنند.

Picture3 1 | هلومگ | معرفی زبان های برنامه نویسی جدید

4. Swift

Swift یک زبان برنامه نویسی همه‌منظوره است که توسط اپل برای توسعه iOS، macOS، watchOS و tvOS ایجاد شده است. این برنامه به گونه‌ای طراحی شده که سریع، ایمن و گویا باشد و انواع ویژگی‌ها مانند برنامه‌نویسی همگانی، استنباطی، انتخابی و پروتکل‌ها را ارائه می‌دهد. سوئیفت همچنین از الگوهای (paradigms) برنامه‌نویسی شی‌گرا و کاربردی پشتیبانی می‌کند و قابلیت ادغام با Objective-C، زبان قدیمی پلتفرم‌های اپل را  دارد. این زبان برنامه‌نویسی برای توسعه سمت سرور، یادگیری ماشین، اسکریپت نویسی و توسعه بین پلتفرمی با استفاده از چارچوب هایی مانند SwiftUI4 یا Flutter استفاده می‌شود. شرکت Airbnb، LinkedIn، Slack و Uber برخی از کمپانی‌هایی هستند که برای توسعه برنامه‌های خود از سوئیفت استفاده می‌کنند.

5. Go

Go یک زبان برنامه نویسی کامپایل شده است که توسط گوگل برای برنامه‌نویسی سیستم ایجاد شده است و شرکت‌هایی مانند Dropbox، Docker و Twitch از آن استفاده می‌کنند. این برنامه به ‌ی طراحی شده که ساده، کارآمد و سازنده باشد و ویژگی‌هایی مانند همزمانی اولیه، جمع‌آوری زباله، رابط‌ها و ماژول ها را ارائه می ‌هد. Go همچنین دارای یک فریمورک تست داخلی و مجموعه‌ای غنی از کتابخانه‌های استاندارد است که وظایف رایجی مانند شبکه، رمزنگاری، فشرده‌سازی و دسترسی به پایگاه داده را پوشش می‌دهد. Go را می‌توان برای توسعه وب، محاسبات ابری، میکروسرویس ها، devops و موارد دیگر مورد استفاده قرار داد.

6. DART

یکی دیگر از زبان‌های سبک C از گوگل، Dart مانند جاوا اسکریپت با ایمنی نوع است. DART به‌راحتی می‌تواند به جاوا اسکریپت، جاوا برای اندروید، کد ماشین بومی یا یک VM مستقل کامپایل شود و کدهای Back-end را اجرا کند. DART برای ساخت رابط کاربری با کد رویداد محور خوب است. دستور hot reload به توسعه‌دهندگان اجازه می دهد تغییرات برنامه های خود را فوراً مشاهده کنند.

Picture6 | هلومگ | معرفی زبان های برنامه نویسی جدید

7. PURESCRPT

PureScript یک زبان برنامه‎نویسی کاملا کاربردی است که برای برنامه نویسی تابعی طراحی شده و می‌تواند برای زبان‌های هدف مختلف مانند JavaScript، C++، Erlang و Go کامپایل شود. بهترین استفاده از PureScript برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب، برنامه‌های سمت سرور و برنامه‌های دسکتاپ با کمک کتابخانه‌ها و ابزارهای مختلف است. این زبان از انواع داده‌های جبری، تطبیق الگو و کلاس‌های نوع پشتیبانی می‌کند. بدین معنا که به حاشیه‌نویسی نوع صریح بسیار کمتری نسبت به زبان‌های دیگر نیاز دارد. یکی از بزرگترین نقاط قوت PureScript قابلیت ادغام و همکاری با زبان‌های دیگر به‌ویژه جاوا اسکریپت است.

 

 

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx