چگونه از اطلاعات هویتی و حریم خصوصی خود در فضای آنلاین محافظت کنیم؟

چگونه از اطلاعات هویتی و حریم خصوصی خود در فضای آنلاین محافظت کنیم؟

فهرست مطالب

فهرست

امروزه حفاظت از حریم خصوصی در فضای آنلاین بسیار دشوار شده‌است اما ناممکن نیست. با چند گام کوچک می‌توانید از حریم و امنیت هویتی خود محافظت کنید. یادگیری حفاظت از حریم شخصی یک مهارت باارزش است. در اینجا حریم شخصی در فضای مجازی را تعریف کرده و راه‌های حفظ بیشتر آن را ذکر می‌کنیم.

حریم شخصی در فضای آنلاین به چه معنا است؟

شما به‌عنوان کاربر اینترنت حق دارید که اطلاعات شخصی و خصوصی خود را پیش خود نگه دارید. حفاظت از این اطلاعات و جلوگیری از انتشار آن در فضای اینترنت را حفظ حریم خصوصی در فضای مجازی می‌گویند. مناطق محدودی در دنیا وجود دارند که برای حفظ این حقوق قوانین وضع شده‌است و متاسفانه حتی در جاهایی که چنین قوانینی وجود دارد برخی شرکت‌ها از اجرای آن سر باز می‌زنند. حریم شخصی و امنیت اینترنتی دو مقوله متفاوتند که بسیار به هم مرتبطند، اما همپوشانی نیز دارند؛ امنیت مناسب، حریم خصوصی را افزایش می‌‌دهد و حفظ حریم شخصی، امنیت سایبری را بالا می‌برد. با انجام چند عمل ساده شما می‌توانید هر دوی اینها را بهبود ببخشید.

حریم شخصی

برای حفظ حریم شخصی چه کنیم؟

در اینجا ده مورد از مهم‌ترین اقدامات ضروری برای حفظ حریم خصوصی در اینترنت را ذکر می‌کنیم.

به ارسال کمتر مطالب شخصی مقید باشید

هرچه مطالب خصوصی و جزئیات کمتری در مورد خودتان در فضای آنلاین و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید، بهتر می‌توانید از اطلاعاتتان در مقابل افرادی که شما را در فضای مجازی رصد می‌کنند محافظت کنید.

از رمز‌های عبور قوی، یکتا و رمز شناسایی دوعاملی استفاده کنید

رمز عبور قوی مهم‌ترین راه حفاظت در مقابل دزدان هویت و هکرها است. اگر تا کنون برای ابزار دیجیتال خود پسورد نگذاشته‌اید در اولین فرصت این کار را انجام دهید. برای محافظت بیشتر وسایل خود از قفل خودکار با کمترین زمان ممکن استفاده کنید. همچنین برای تک‌تک اکانت‌ها و حساب‌هایی که در فضای مجازی ایجاد می‌کنید، رمز عبور قوی انتخاب کنید.

تنظیمات بخش حریم خصوصی اکانت‌های مجازی خود را تا جای ممکن محدود کنید

قسمت تنظیمات وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها را مرور کنید. اولویت‌ شرکت‌ها معمولا جمع‌آوری داده‌ها است و نه حفاظت از آنها، پس این شما هستید که باید با مراجعه به بخش دسترسی‌ها مشخص کنید که چه اطلاعاتی را مایلید به اشتراک بگذارید و از کدام‌ها می‌خواهید مراقبت کنید. به‌طور خاص به این چند بخش توجه ویژه داشته باشید:

  • مکان‌یابی

حتما مکان‌یابی اتوماتیک را در مطالب رسانه‌های اجتماعی، عکس‌ها و نظرات خاموش کنید.

  • اطلاعات عمومی

خیلی دقیق به اطلاعاتی که می‌تواند عمومی باشد یا باید مخفی بماند توجه کنید. اصولا سه سطح از داده وجود دارد: داده‌های کاربری، محتوایی که ارائه می‌دهید و واکنش‌های شما به سایر محتواها.

  • پسندها، به‌اشتراک‌گذاری‌ها و نظرات

لایک‌ها و نظرات ما نیز توسط همگان قابل‌روئت است و بخشی از حریم شخصی در اینترنت محسوب می‌شود. تصاویر پروفایل، اسامی و نظرات نیز معمولا در نتایج جستجو ظاهر می‌شود.

اپلیکیشن‌ها و افزونه‌های بدون استفاده را پاک کنید

برای امنیت بیشتر حریم خصوصی لازم است که به تک‌تک اپ‌ها مشکوک باشید. هرچه اکانت‌های کمتری بسازید، کمتر در معرض خطر هستید. همچنین، هر چیزی را صرفا از منابع کاملا معتبر دانلود کنید‌. به محض اینکه کارتان با برنامه یا افزونه‌ای تمام شد آن را حذف کنید.

دسترسی موتورهای جستجو به ردگیری خود را مسدود کنید

موتورهای جستجو مقدار قابل‌توجهی داده شخصی در مورد شما جمع می‌کنند‌. مالکین دو تا از بزرگترین موتورهای جستجو یعنی گوگل و بینگ، مرورگرهای کروم و ادج را نیز در اختیار دارند و از این طریق به حجم بسیار زیادی از داده‌ها دسترسی دارند. اولین قدم در این راستا، حذف داده‌هاست.

همیشه با VPNی امن به گشت‌وگذار در اینترنت بپردازید

گوگل، فایرفاکس و سایر مرورگرها نیز داده‌های فعالیت شما را دارند. از آنها خارج شوید و همینطور برای امنیت بیشتر از افزونه‌ها و ‌‌VPNهای امن استفاده کنید.

حریم شخصی

مرتب نرم‌افزارها را به‌روز‌رسانی کنید

هکرها معمولا از روزنه‌هایی استفاده می‌کنند که مدت‌ها است توسط سازنده برطرف شده اما کاربر همچنان از آن استفاده می‌کند. پس همیشه اپ‌های خود را آپدیت کنید تا باگ‌های برطرف‌شده آن روی سیستم شما نیز اعمال شود.

رهگیری تبلیغات و داده‌ها را غیرفعال کنید

اغلب اطلاعاتی که در وب جمع‌آوری می‌شود برای بازاریابی به‌کار می‌رود. پس وقتی اطلاعاتی از شما خواسته می‌شود به‌دقت آن را بررسی کنید و موارد غیرضروری را پاسخ ندهید تا از حریم خصوصی خود محافظت بیشتری بکنید.

از اینکریپشن برای محافظت داده‌ها استفاده کنید

رمزگذاری داده‌ها این مانع را برای هکرها ایجاد می‌کنند که نتوانند اطلاعات شما را روی سایر سیستم‌ها باز کنند. از پیام‌رسان‌هایی استفاده کنید که قابلیت رمزگذاری سراسری را فعال کرده‌اند.

سایر اتصالات غیرضروری و دسترسی‌های سوم شخص به اپ‌های خود را مسدود کنید

عضویت در اپ‌های مختلف با استفاده از آدرس ایمیل، همگام‌سازی تقویم، به‌اشتراک‌گذاری مطالب شبکه‌های اجتماعی از طریق اپ‌های واسطه و مواردی از این دست،‌ سطح دسترسی به حریم خصوصی شما را بالا می‌برد، پس تا جای ممکن استفاده از آنها را محدود کنید. درست است که موارد مرتبط با حریم خصوصی که باید به آنها توجه کنید زیاد است اما خوشبختانه اکثر آنها تحت کنترل شما است. محدود کردن مطالبی که به اشتراک می‌گذارید و دیکته کردن نحوه تعامل شرکت‌ها با داده‌های شما مهم‌ترین قدم‌هایی است که باید بردارید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx