راهنمای کامل درباره سامانه مودیان اشخاص حقوقی

 راهنمای کامل درباره سامانه مودیان اشخاص حقوقی

سامانه مودیان

سازمان امور مالیاتی به منظور تسهیل کار مودیان مالیاتی و ممانعت از مراجعه حضوری  و هدر رفتن وقت مراجعان سامانه‌ای را طراحی و راه‌اندازی کرده است تا تمام مودیان بتوانند به‌سادگی مالیات پرداخت کنند. در این مطلب قصد داریم راهنمای کاملی درباره سامانه مودیان اشخاص حقیقی در اختیار شما قراردهیم. پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

سامانه مودیان چیست؟

سازمان امور مالیاتی سامانه مودیان آنلاین را طراحی کرده تا مودیانی که مشمول نظام مالیاتی هستند کارپوشه‌ای اختصاصی داشته باشند و اطلاعات مربوط به امور مالی را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند. ویژگی مهم دیگر این سامانه این است که امکان ارسال صورتحساب الکترونیکی را دارد و مودیان می‌توانند فاکتورهای فروش را در سامانه بارگذاری کنند.

به عبارت دیگر تمام افرادی که از طریق خرید و فروش کالا و خدمات، اجاره ملک، درآمد از بورس و سهام یا فعالیت‌های اینترنتی درآمدی کسب می‌کنند باید مراحل تکمیل ثبت نام در این سامانه را تکمیل کنند. البته برخی از افراد ملزم به ثبت نام در این سامانه نیستند.

به طور مثال کسانی که درآمد آن‌ها از سقف مشخصی کمتر باشد یا کسانی که درآمد آن‌ها از اشتغال در شرکت‌های با سهام عدالت است، کسانی که در شرکت‌ها و نهادهای دولتی اشتغال دارند ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان و پرداخت مالیات نیستند.

 

ضرورت ثبت نام در سامانه مودیان اشخاص حقوقی چیست؟

  • مهم‌ترین دلیل برای ثبت نام در سامانه مودیان ایجاد شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی است. این اقدام باعث می‌شود سازمان امور مالیاتی بتواند به سادگی و از طریق معاملات برخط معاملات را بررسی کند و میزان مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی را برآورد کند تا امکان فرار مالیاتی کاهش پیدا کند.
  • با توجه به اینکه یکی از دلایل امتناع افراد مختلف از پرداخت مالیات عدم آگاهی از اطلاعیه‌ها و اخبار است؛ راه‌اندازی سامانه مودیان اشخاص حقوقی به تمام این بهانه‌ها خاتمه داده است و امکان دسترسی به اطلاعات و اخبار و مکاتبه مستقیم با سازمان امور مالیاتی را فراهم می‌کند.
  • مزیت دیگر استفاده از سامانه مودیان اشخاص حقوقی این است لازم نیست نگران مراجعه حضوری و اتلاف وقت باشید. در صورتی که مراحل ثبت نام و افتتاح حساب را در سامانه به درستی انجام دهید، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی و صرف وقت و هزینه ندارید.
  • یکی دیگر از دلایل ضروری برای ثبت نام در سامانه مودیان حقوقی امنیت است. مودیان باید اطلاعات مختلفی نظیر صورتحساب، اطلاعات مالی و شخصی را در سامانه ثبت کنند. بنابراین سامانه باید مطمئن و ایمن باشد تا کاربران نگران سوءاستفاده از اطلاعات نباشند. با توجه به اینکه تاکنون هیچ گزارشی مبنی بر سرقت رفتن و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران سامانه مودیان مالیاتی گزارش نشده مودیان حقوقی می‌توانند با اطمینان خاطر اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند.

 

وظایف اشخاص حقوقی با ثبت نام در سامانه مودیان اشخاص حقوقی

مودیان مالیاتی موظفند تمام اقدامات مالیاتی را در سامانه مودیان انجام دهند. همچنین باید صورت حساب‌های الکترونیکی را از طریق سامانه به سازمان امور مالیاتی صادر کنند.

مودیان حقوقی می‌توانند با استفاده از هر نوع سخت‌افزار یا نرم‌افزاری مانند لپ تاب، پایانه فروشگاهی، سامانه ابری یا هر ابزار دیگری که حافظه معاملاتی در آن ذخیره شده است، به سامانه مودیان اشخاص حقوقی متصل شوند و صورتحساب الکترونیکی را ثبت یا استعلام نمایند.

جهت آشنایی با انواع صورت حساب ها در سامانه مودیان مالیاتی می توانید به مقالات مرتبط در وبسایت هلومگ مراجعه کنید.

مهم‌ترین تفاوت سامانه مودیان اشخاص حقوقی با سامانه‌های دیگر مانند لیست معاملات فصلی این است که طرفین معامله نمی‌توانند به شکل مستقل صورتحساب را ارسال کنند. بلکه لازم است فروشنده جزئیات معامله را در سامانه مودیان ثبت کند و خریدار صورتحساب را بررسی و در نهایت تایید یا رد نماید.

 

چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند؟

مطابق قوانین جدید سامانه مودیان افراد مشمول در سامانه مودیان مالیاتی شامل تمامی فعالان اقتصادی می باشند که باید در سامانه مودیان ثبت نام کنند.

فعالان اقتصادی  شامل گروه‌های زیر هستند:

  • شرکت‌های حقوقی مانند شرکت‌های سهامی خاص، شرکت‌های تجاری، شرکت‌های مسئولیت محدود و تعاونی‌ها
  • اشخاص حقیقی و حقوقی که درآمد و سود کسب می‌کنند باید درآمدهای مربوط به حقوق و دستمزد، درآمد اجاره املاک، درآمد فروش کالا یا ارائه خدمات را در سامانه مودیان وارد کنند.
  • افراد حقیقی که فعالیت اقتصادی و تجاری مانند کسب و کار خانگی، فروشگاه آنلاین دارند.
  • موسسات غیر انتفاعی مانند خیریه‌ها و بنیادها
  • فعالان اقتصادی در مناطق ویژه اقتصادی

مطابق بند 1 مندرج در سامانه مودیان، تمام صاحبان کسب و کارها و افراد حقوقی که موضوع بند 4 و 5 باب سوم قانون مالیات مستقیم هستند باید در این سامانه ثبت نام کنند. به عبارت دیگر تمام عرضه‌کنندگان کالا و خدمات و تمام اشخاص حقوقی و صاحبان کسب و کارها موظف به ثبت نام در سامانه مودیان هستند.

سامانه مودیان سامانه‌ای برخط است که اشخاص حقیقی و حقوقی موظف به ثبت نام در آن هستند. حتی مودیانی که مشمول پرداخت مالیات نیستند هم می‌توانند صورت حساب الکترونیکی را از طریق این سامانه صادر کنند. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره سامانه مودیان اشخاص حقوقی در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات راهنمای مناسبی برای شما باشد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx