بخشنامه سامانه مودیان اشخاص حقیقی

بخشنامه سامانه مودیان اشخاص حقیقی

سامانه مودیان

بخشنامه سامانه مودیان اشخاص حقیقی، مطابق قانون، بندهایی دارد که اشخاص حقیقی صاحب کسب‌وکارها که دارای شرایط خاصی هستند باید نسبت به ثبت‌نام در سامانه مودیان و انجام تکالیف مربوطه اقدام کنند. در این مقاله تمامی بندها و تبصره‌های مربوطه بررسی خواهند شد و جرائم عدم انجام تکالیف نیز بیان خواهد شد. پس اگر شخص حقیقی صاحب کسب‌وکار، پایانه فروشگاهی و درگاه الکترونیکی هستید ادامه مطلب را از دست ندهید.

 

مفاد بخشنامه سامانه مودیان اشخاص حقیقی

طبق بخشنامه سامانه مودیان 1402، کلیه اشخاص حقیقی مشمول باید از ابتدای دی سال 1402 با ورود به سامانه مودیان مالیاتی اقدام به صدور صورت حساب الکترونیکی کنند. صدور صورت حساب الکترونیکی در دو نوع یک و دو صورت می‌پذیرد. این موضوع برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی انجام می‌شود تا قانون تسهیل تکالیف اشخاص حقیقی برای اجرای قانون سامانه مودیان مالیاتی انجام شود.

اما سؤال اینجا است که چه کسانی باید در سامانه مودیان ثبت‌نام کنند؟ افراد حقیقی زیر باید تکالیف مقرر و مربوط به خود را در سامانه مودیان مالیاتی انجام دهند:

  • تمامی اشخاص حقیقی صاحب کسب‌وکار که فروش خالص آن‌ها تا شهریورماه سال جاری بیشتر از 18 میلیارد تومان است.
  • اشخاص حقیقی که پروانه کسب‌وکار آن‌ها توسط سازمان نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت صادر می‌شود. این اشخاص با هر میزان درآمدی که دارند باید تکلیف مقرر خود در سامانه را انجام دهند.
  • اشخاص حقیقی با هر میزان درآمد و فعال در شغل‌های حقوقی مانند وکالت، مشاور خانواده، مشاوران حقوقی و… .
  • اشخاص حقیقی با هر میزان درآمد که در شغل‌های فروش جواهرات مانند طلا، پلاتین و سایر اشیا گران‌قیمت فعالیت دارند.
  • اشخاص حقیقی با هر میزان درآمدی که در زمینه فروش مواد معدنی به واحدهای فراوری این مواد فعالیت دارند.

 

تبصره بخشنامه سامانه مودیان مالیاتی

اما مطابق با قانون جدید سامانه مودیان اشخاص حقیقی و بخشنامه مالیاتی یک‌سری از بندها و تبصره‌ها نیز وجود دارند که هر شخص حقیقی شاغل باید نسبت به آن‌ها آگاهی پیدا کند تا مشمول جریمه نشود.

صورت‌حساب الکترونیکی مربوط به کسب‌وکار اشخاص حقیقی بندهای یک و دو، مطابق با رسید دستگاه پایانه فروشگاهی یا درگاه الکترونیکی کسب‌وکار که برای عرضه محصولات و خدمات با مالیات بر ارزش‌افزوده عرضه خواهد شد محاسبه می‌گردد.

درصورتی‌که هر شخص حقیقی صاحب کسب‌وکار از حدنصاب 18 میلیاردی درآمد خالص در هر دوره‌ای عبور کند باید از ابتدای دومین دوره بعد از دوره سالانه که از حد نصاب عبور کرده است، از طریق سامانه مودیان صورت حساب الکترونیکی را صادر و تکالیف قانونی را انجام دهد. به عنوان یک مثال ساده در صورتی که شخص در پاییز سال جاری از حد نصاب 18 میلیارد عبور کند باید از فروردین ماه سال آینده تکالیف مقرر و مربوط به خود را در سامانه مودیان مالیاتی انجام دهد.

البته مطابق با بخشنامه سازمان امور مالیاتی، تمامی اشخاص حقیقی صاحب کسب‌وکار که فروش سالانه کمتر از حدنصاب را دارند؛ اما مطابق برخی از قوانین موظف به صدور صورت‌حساب هستند، باید در سامانه مودیان اقدام به صادرکردن صورت‌حساب الکترونیکی مربوط به کسب‌وکار خود کنند.

جریمه عدم انجام تکالیف مالیاتی اشخاص حقیقی

درصورتی‌که شخص حقیقی تکالیف قانونی مربوط به کسب‌وکار خود را در سامانه مودیان اشخاص حقیقی انجام ندهد مشمول جرائمی خواهد شد. برای اطلاع بیشتر از جرایم سامانه مودیان مالیاتی و پایانه های فروشگاهی می توانید به مقالات مرتبط با این موضوع در وبسایت هلومگ مراجعه کنید.

 

عدم عضویت در سامانه مودیان مالیاتی

همان‌گونه که در بالا بیان شد اشخاص حقیقی دارای شرایط باید در سامانه مودیان عضو شوند. در صورت عدم عضویت، شخص حقیقی باید ده درصد از کل فروش و یا دو میلیون تومان (هر کدام که مبلغ بالاتری دارند) را به‌عنوان جریمه به سازمان امور مالیاتی پرداخت کند. همچنین در آن سال هیچ‌گونه طرح تشویقی و یا معافیت‌های مالیاتی به این‌گونه اشخاص تعلق نخواهد گرفت.

در صورت استفاده مودیان مالیاتی از پایانه فروشگاهی سایر مودیان و یا حذف پایانه فروشگاهی، این جریمه‌ها باز هم اعمال خواهند شد. علاوه بر این در صورت عدم صدور صورت‌حساب متناسب با سامانه و اعلام‌نکردن حساب بانکی نیز این جریمه‌ها باز هم اعمال می‌شوند.

در صورت عدم تحویل صورت‌حساب خرید به خریدار و یا هر گونه اقدام در جهت مخدوش نمودن صورت‌حساب، جریمه‌ای معادل 2 میلیون تومان و یا دو درصد از صورتحساب خرید (هر کدام که مبلغ بیشتری دارند) اعمال خواهد شد.

اگر اشخاص حقیقی صاحب کسب‌وکارها و واحدهای اقتصادی گزارش‌های فروش واحدهای خود را در سامانه مودیان اشخاص حقیقی ثبت نکنند باید مبلغی معادل یک میلیون تومان و یا یک درصد مبلغ فروش مربوطه (هر کدام که مبلغ بیشتری باشد) را به‌عنوان جریمه به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند.

همچنین در صورت اعلام‌نکردن شناسه یکتای دستگاه پایانه فروشگاهی و یا درگاه الکترونیکی پرداخت به سازمان امور مالیاتی و سامانه مودیان اشخاص حقیقی، مشمول جریمه‌های قانونی خواهید شد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx