کلید خصوصی یا توکن در سامانه مودیان مالیاتی چیست؟ + نحوه دریافت

کلید خصوصی یا توکن در سامانه مودیان مالیاتی چیست؟ + نحوه دریافت

سامانه مودیان

اگر با امور مالیاتی و دنیای مالیات ارتباط داشته باشید احتمالاً از اهمیت فوق‌العاده کلیدهای خصوصی و عمومی آگاه هستید. این دو اصطلاح جزو ابزارهای کلیدی سامانه مودیان مالیاتی هستند. فلذا هرکسی که با این سامانه سروکار داشته باشد باید با این دو کلمه مهم و کاربردی کاملاً آشنا باشند و نحوه دریافت آن را به‌خوبی بداند. به همین سبب هم ما تصمیم گرفتیم در این مطلب به‌طور اختصاصی شما را با کلید خصوصی و یا توکن در سامانه مودیان مالیاتی آشنا کنیم و نحوه دریافت آن را به شما بیاموزیم.

 

Picture25 | هلومگ | کلید خصوصی یا توکن در سامانه مودیان مالیاتی چیست؟ + نحوه دریافت

 

کلید خصوصی یا توکن چیست؟

قبل از اینکه به معرفی کلید خصوصی و کاربردهای آن بپردازیم بد نیست که ابتدا به‌طور اجمالی با سامانه مودیان مالیاتی آشنا شویم.

سامانه مودیان مالیاتی نخستین بار در سال 1398 توسط سازمان امور مالیاتی کشور طراحی و در دسترس مردم و فعالان حوزه اقتصادی قرار گرفت. از آن زمان تمامی مودیان موظف شدند که امور مالیاتی خود را از این طریق انجام دهند.

پس از طراحی این سایت تمامی فعالان حوزه اقتصادی و امور مالیاتی در این سایت نام‌نویسی کرده و اطلاعات هویتی خود را به‌صورت کامل و دقیق وارد کرده و پنل کاربری شخصی خود را ساختند.

از آنجایی که از آن زمان به بعد مقرر شد که بسیاری از امور مالیاتی در بستر این سامانه انجام گیرد، لازم بود که امنیت این فضا به‌طور کامل فراهم شود. در اینجا بود که سخن از کلید عمومی و خصوصی به میان آمد.

کلید عمومی(Public Key) و یا کلید آشکار همان‌طور که از نامش مشخص است در دسترس همگان قرار می‌گیرد. با استفاده از این کلید می‌توان اطلاعات را رمزنگاری کرد. این کلید کاربردهای دیگری نیز دارد که در مطلب دیگری به آن خواهیم پرداخت.

کلید خصوصی یا توکن در سامانه مودیان مالیاتی یکی از اجزای مهم و حیاتی برای محافظت از اطلاعات و انجام تراکنش‌های مطمئن در اینترنت است.

کلید خصوصی(private key)  و یا توکن که به نوعی کلید مخفی نیز تلقی می‌شود به عنوان ابزاری برای امضا و رمزگذاری اطلاعات استفاده می‌شود. این توکن در سامانه مودیان مالیاتی تنها در اختیار شما قرار می‌گیرد و دیگران حق دسترسی به آن را ندارند.

توکن در سامانه مودیان مالیاتی با رمزگذاری اطلاعات و کلیدهای مخفی پیام را برای گیرنده می‌فرستد. پیام پس از دریافت رمزگشایی شده و برای دریافت‌کننده قابل خواندن می‌شود.

کلید خصوصی و یا توکن در سامانه مودیان مالیاتی چه کاربردهایی دارد؟

  1. با استفاده از کلید خصوصی می‌توان پیامهای رمزگذاری شده توسط کلید عمومی را رمزگشایی کرد.
  2. با استفاده از توکن در سامانه مودیان مالیاتی می‌توان اطلاعات مختلف را امضا کرد.
  3. کلید خصوصی ابزاری مطمئن و معتبر برای تأیید هویت فرد است.

شما می‌توانید به‌ سهولت و پس از کسب اطلاعات کافی در مورد این کلید آن را از سامانه مودیان مالیاتی اخذ نمایید. پس از اخذ کلیدهای عمومی و خصوصی تمامی مودیان مالیاتی می‌توانند با امنیت کامل و خیالی آسوده صورت‌حساب‌های خود را ارسال  نمایند و سایر مکاتبات ضروری و مهم را از طریق آن انجام دهند. ما در ادامه نحوه دریافت آن را به شما آموزش می‌دهیم.

 

نحوه دریافت توکن در سامانه مودیان مالیاتی

به‌منظور دریافت توکن در سامانه مالیاتی باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. ابتدا وارد سامانه مودیان مالیاتی شوید. اگر از قبل در این سایت ثبت‌نام نکرده‌اید، ابتدا در سایت نام‌نویسی کرده و برای خود پنل کاربری بسازید.
  2. حال اطلاعات موردنیاز سایت نظیر ایمیل، نام شرکت به فارسی و انگلیسی، شناسه ملی شرکت و …. را وارد نمایید.
  3. سپس روی گزینه صدور کلیک کنید.
  4. در این مرحله سامانه صدور سه کلید شامل کلید عمومی، خصوصی و CSR در اختیار شما قرار می‌گیرد.

هم‌اکنون می‌توانید به سادگی این سه کلید را دریافت و در مواقع لزوم از آن‌ها استفاده کنید. لازم به‌ذکر است که تعدادی نرم‌افزار نیز بدین منظور طراحی شده است. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از آن‌ها کلیدهای مختلف سامانه مودیان مالیاتی را دریافت کنید.

Picture26 | هلومگ | کلید خصوصی یا توکن در سامانه مودیان مالیاتی چیست؟ + نحوه دریافت

ما در این  مطلب سعی کردیم با زبانی ساده و روان به معرفی کلید خصوصی و کاربردهای و اهمیت‌های آن در سامانه مودیان مالیاتی بپردازیم. سپس نحوه دریافت آن را به شما آموزش دادیم. امیدواریم با مطالعه متن بالا بتوانید به‌سهولت توکن را در سامانه مودیان مالیاتی دریافت کرده و کلیه امور و تبادلات خود را با این سازمان انجام دهید. اگر پس از مطالعه مطلب بالا کلید خصوصی خود را دریافت کردید، هرگز آن را در اختیار دیگران قرار ندهید. همچنین به‌خاطر داشته باشید که استفاده دیگران از توکن شما غیرمجاز است و شما می‌توانید از چنین افرادی شکایت کنید.

 

اتصال رایگان نرم‌افزار هلو APEX به سامانه مودیان مالیاتی

گروه فناوری اطلاعات هلو که نرم‌افزارهای اختصاصی حسابداری را برای بیش از ۱۵۰ صنف تولید می‌کند و اتصال رایگان به سامانه مودیان مالیاتی با نرم افزار هلو APEX را برای کاربران فراهم کرده است.از طریق نرم افزار هلو APEX، کلیه اطلاعات مربوط به فعالیت مؤدی را از طریق حافظه مالیاتی و فراخوانی متدهایAPI جمع‌آوری اطلاعات به سامانه مؤدیان منتقل و در پرونده و سوابق مالیاتی مؤدی ثبت می‌کند.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx