جدیدترین خبرها در مورد مالیات طلا فروشان

جدیدترین خبرها در مورد مالیات طلا فروشان

سامانه مودیان

یکی از خبرهای جدیدی که وارد جامعه شده است، در مورد مالیات طلا فروشان است. اما آیا این خبر شایعه است یا صحت دارد؟ در طی هفته گذشته طی یک بخشنامه سازمان مالیاتی، شایعاتی در مورد بازار طلا منتشر شد. این شایعات مبنی بر این بود که قرار بر این است که مالیات جدید از معاملات طلا دریافت شود. این خبر توسط سازمان مالیاتی و حتی وزیر اقتصاد هم به صراحت تکذیب شد و با این حال به نظر می‌آید که حواشی که پیرامون این قضیه وجود دارند، همچنان پابرجا هستند. آمارهای جدیدی از مالیات دهی در این حوزه منتشر شده که نشان می‌دهند در طی سه سال اخیر، مالیات پرداختی توسط صنف طلافروشان فقط ماهی ۵۸۸ هزار تومان بوده است. اظهارات دیگری که از سوی سخنگوی سازمان مالیاتی ارائه شد، نشان داد که برخی از طلا فروشان متخلف، قبل از این از اصل طلا هم مالیات ارزش افزوده را دریافت می‌کردند و با صدور فاکتور الکترونیک در روش جدید، این چالش مرتفع و همینطور از اجحاف به مردم هم جلوگیری خواهد شد.

مالیات طلا فروشان به چه صورت است؟

با توجه به گزارشی که خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران توانا ارائه کرد، مشخص شد که سید محمد هادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد که با توجه به قانون اساسی، سازمان امور مالیاتی کشور مجری قوانین است و هیچگونه اختیاری در مورد کم و زیاد کردن نرخ مالیات یا پایه مالیات ندارد. همچنین به صورت گسترده‌ای هم اطلاع رسانی شد که هیچ مبنای قانونی برای افزایش پیدا کردن مالیات در حوزه طلا وجود ندارد. سبحانیان در ادامه به یک سوال هم در این مورد پاسخ داد و آن سوال این بود که مالیات طلا فروشان به چه صورت است؟ او گفت طلا فروشان مانند سایر اصناف و مشاغل که فعالیت اقتصادی می‌کنند، از سود عملکرد و همینطور فعالیت پس از کسر هزینه از درآمدی که دارند و پس از دریافت یک معافیت پایه، مشمول مالیات بر عملکرد هستند.

این موضوع به این معنی است که اگر سود فعالیت طلا فروشان بین صفر تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد، باید ۱۵ درصد نرخ مالیات بپردازند و اگر مازاد بر ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باشد هم، باید با نرخ ۲۰ درصد مالیات بدهند. لازم به ذکر است که درآمد بالاتر از ۴۰۰ میلیون تومان هم، نرخ مالیاتی ۲۵ درصد دارد. به طور کلی این دسته از مشاغل هم باید مانند سایر مشاغلی که فعالیت اقتصادی دارند، مالیات خود را با توجه به درآمدی که دارند، بپردازند. سبحانیان در مورد مالیات بر ارزش افزوده طلا هم عنوان کرد که به موجب قانون اصلاحی ارزش افزوده در سال ۱۴۰۰، اصل طلا از مالیات بر ارزش افزوده معاف است و صرفاً مالیات ارزش افزوده بر سود فعالیت طلا فروشان و اجرت در حوزه طلا وضع شده است.

موحدی هم در مورد مالیات طلا فروشان اظهار کرد که آنچه که اتفاق می‌افتد، فاکتور کاغذی است که طلا فروشان به خریدار ارائه می‌دهند و حالا قرار شده است که همان فاکتور به شکل الکترونیک در سامانه مودیان هم ثبت شود. اگر این اتفاق بیفتد، شفافیتی که به دنبال آن هستیم، رقم خواهد خورد؛ یعنی مشخص می‌شود که چه میزان اصل طلا است و چه میزان هم سود و اجرت طلا. همینطور مشخص می‌شود که مقدار مالیات بر ارزش افزوده که وضع می‌شود، بر کل طلا اعمال نشده است و صرفاً بر سود و اجرت آن اعمال می‌شود. سخنگوی سازمان امور مالیاتی هم تاکید کرد که واقعیت این است که مسئله اصلی طلا فروشان مربوط به مالیات نیست و مسئله اصلی آن‌ها، الزاماتی است که به واسطه پیاده‌ سازی سامانه جامع تجارت اجرا شده بود.

25 درصد؛ شایعه یا واقعیت؟

توضیحات تکمیلی هم که در این باره وجود دارد، نشان داده است که این ماجرا صرفاً به همان مالیات ارزش افزوده از کارمزد طلا و اجرت آن مربوط است و به هیچ عنوان موضوع جدیدی نیست. در کنار این قضیه هم، معلوم شد که از ابتدای دی ماه تکلیف دیگری مشخص شده است که مبنی بر ثبت موجودی طلا فروشان در سامانه جامع تجارت است. این عامل موجب نارضایتی طلافروشان بوده است و همینطور باعث شده که بر پیچیدگی ماجرا افزوده شود.

ما در این محتوا خبرهای جدیدی را در مورد مالیات طلا فروشان ارائه دادیم و توضیح دادیم که در روزهای اخیر و در رسانه‌های مجازی، علام شده که برخی از افرادی که قبلاً فرار مالیاتی داشتند، اتصال به سامانه جامع مؤدیان و الزامات ارائه صورتحساب مالیاتی را به عنوان دستاویزی قرار داده و همینطور با نشر یکسری شایعات، باعث نگرانی مردم شدند‌. این شایعات مبنی بر این بود که قرار است مالیات ۲۵ درصدی از طلا فروشان دریافت شود و این در حالی بود که چنین خبری شایعه بود و واقعیت نداشت. تعداد کمی از افرادی که فرار مالیاتی داشتند، از اتصال به سامان‌ها، ترس دارند. اگر تمایل دارید خبرهای جدیدی را در مورد صنف طلا فروشان و مالیات طلا را دریافت کنید، می‌توانید هر روز سایت را چک کنید و در صورت وجود مطالب جدید، از به روزترین خبرها آگاه شوید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx