مالیات اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها برای پرداخت مالیات چطور شناسایی می‌شوند؟

مالیات اینفلوئنسرها

اینفلوئنسرها برای پرداخت مالیات چطور شناسایی می‌شوند؟

فهرست مطالب

فهرست

چندی پیش خبر مطرح شدن لایحه‌ای تحت عنوان پرداخت مالیات توسط اینفلوئنسرها در مجلس منتشر شد. بر اساس این طرح برخی اینفلوئنسرها که دنبال‌کننده‌های زیادی دارند، باید بر اساس درآمدشان مالیات پرداخت کنند. در حقیقت فعالیت اینفلوئنسرها در فضای مجازی نوعی شغل محسوب شده و همانند سایر مشاغل درآمد آنها مشمول مالیات می‌شود. هرچند این لایحه تا امروز اجرایی نشده و تاکنون هیچ اینفلوئنسری مالیاتی پرداخت نکرده است؛ اما اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد، اینفلوئنسرهایی که باید مالیات پرداخت کنند، چطور شناسایی می‌شوند؟ در این مطلب به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

نحوه شناسایی اینفلوئنسرهای مشمول پرداخت مالیات بر درآمد

به کلیه افرادی که به هر نحوی در فضای مجازی شناخته‌شده هستند و مورد توجه دیگران قرار دارند، اینفلوئنسر به‌معنی تأثیرگذار گفته می‌شود. این اشخاص ممکن است در دنیای واقعی شهرتی نداشته باشند، اما در فضای مجازی دنبال‌کننده بسیاری دارند و بر آنها تأثیر می‌گذارند. این گروه شامل بلاگرها، سلبریتی‌ها (مانند بازیگران و ورزشکاران) و واینرها (طنزپردازان فضای مجازی) هستند. طبق ماده شماره یک قانون مالیات‌های مستقیم چون اینفلوئنسرها از طریق تبلیغ درآمد کسب می‌کنند باید مالیات بپردازند.

اینفلوئنسرهای مکلف به پرداخت مالیات باید دو ویژگی داشته باشند؛ اول، تعداد دنبال‌کنندگان آنها بیشتر از 500 هزار نفر باشد و دوم، فرد باید از این طریق درآمد کسب کند. بر همین اساس بلاگر دارای بیش از 500 هزار دنبال کننده‌ای که هیچ‌گونه تبلیغی انجام نمی‌دهد و درآمدی از طریق رسانه‌های اجتماعی کسب نمی‌کند مشمول پرداخت مالیات بر درآمد نمی‌شود.

از طرفی، سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که شرط اصلی پرداخت مالیات، میزان درآمد کسب‌شده است، نه تعداد دنبال‌کننده. طبق این اظهارات هر اینفلوئنسری که در رسانه اجتماعی صاحب کسب‌وکار باشد و از طریق تبلیغات درآمدی به دست آورد، صرف‌نظر از تعداد دنبال‌کننده مشمول پرداخت مالیات می‌شود.

طبق این طرح، سازمان‌های مالیاتی بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از اظهارنامه تکمیل‌شده توسط اینفلوئنسرها، مراجع ناظر بر فعالیت‌های مجازی و بررسی حساب و گردش مالی این افراد میزان مالیات پرداختی را مشخص می‌کنند. این سازمان لیست افراد مشمول پرداخت مالیات بر درآمد را استخراج و در زمان اجرایی شدن منتشر می‌کند.سپس اینفلوئنسرهای حائز شرایط پرداخت باید ظرف مدت چهار ماه به سایت سازمان مالیاتی مراجعه کنند و پرونده مالیاتی تشکیل دهند.

در مرحله بعد این افراد باید برابر قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در سامانه مودیان ثبت‌نام کرده و عضو شوند. اینفلوئنسرها موظف هستند برای هر سال مالیاتی اظهارنامه موجود در سایت سازمان امور مالیاتی را تکمیل کنند. این اظهارنامه حاوی اطلاعاتی در زمینه درآمد، هزینه‌ها و اطلاعات مالی فرد است و باید در موعد مقرر تکمیل شود. در صورت وجود تناقض بین اظهارنامه مالیاتی و اسناد و مدارک اداره مالیات، اظهارنامه پذیرفته نخواهد شد.

آشنایی با انواع مالیات و قوانین مربوط به آن

 

آیا اینفلوئنسرها می‌توانند از پرداخت مالیات فرار کنند؟

پاسخ این سؤال خیر است. در حقیقت می‌توان گفت هیچ شخصی نمی‌تواند از پرداخت مالیات بر درآمد فرار کند. هرچند که بلاگرها و سایر افراد فعال در حوزه مجازی می‌توانند به مقدار مالیات مشخص‌شده اعتراض کنند. هریک از اینفلوئنسرها در صورت عدم تکمیل به‌موقع اظهارنامه مالیاتی معادل ۲۰ درصد مبلغ مالیات جریمه می‌شود. این جریمه مشمول قانون بخشودگی نمی‌شود. همچنین فرد با عدم تحویل این اظهارنامه از معافیت‌ها و تسهیلات مالیاتی قانونی نیز بهره‌ای نخواهد برد.

عدم تحویل اظهارنامه به مدت سه سال متوالی نیز جرم مالیاتی محسوب می‌شود و شش ماه تا دو سال حبس دارد. علاوه بر این اینفلوئنسر باید برای تمامی معاملات اعم از تبلیغات صورت‌حساب صادر کند. در غیر این صورت ۲ درصد مالیات خود جریمه می‌شود.

تحلیل کل پروسه مالیات برای اینفلوئنسرها

از موارد بیان‌شده در بالا می‌توان استنباط کرد که اینفلوئنسرها نیز مانند همه‌ی مشاغل موجود در ایران چون از این طریق درآمد کسب می‌کنند موظف به پرداخت مالیات بر درآمد خواهند بود. این مسئله سبب می‌شود تا شرکت‌هایی که از این افراد تقاضای تبلیغات دارند نیز مجبور به پرداخت مالیات به این افراد و نوشتن قرارداد رسمی باشند. به‌علاوه همان‌گونه که از سابقه پرداخت مالیات بر درآمد و جرائم مربوط به عدم پرداخت آن مطلع هستیم، اینفلوئنسرها نیز بهتر است در صورت اجرایی شدن این قانون مالیات خود را به‌موقع پرداخت نمایند. با پرداخت به‌موقع مالیات هم جریمه نمی‌شوند و هم از معافیت‌هایی نظیر معافیت سالانه مشاغل، جایزه خوش‌حسابی برای ارائه اظهارنامه به مدت سه سال متوالی، کاهش درصدی از مالیات به‌ازای هر ۱۰درصد افزایش درآمد و بخشودگی ۸۰درصد جرائم مالیاتی بهره ببرند.

این اواخر مشاغل مجازی و کسب درآمد از این طریق رونق بسیاری یافته است. یکی از این مشاغل، اینفلوئنسری است. آشنایی با موارد مربوط به این مشاغل مانند مالیات بر درآمد می‌تواند به بلاگرها و سلبریتی‌ها کمک کند تا با مشکلی در ادامه راه مواجه نشوند. در این مطلب سعی شد اطلاعاتی کلی در این حیطه در اختیار شما قرار گیرد. امیدواریم موارد ذکرشده این مسیر را برای شما هموار کند.

 

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx