چگونه یک‌ طرح پس‌انداز بازنشستگی را شروع کنیم؟

چگونه یک‌ طرح پس‌انداز بازنشستگی را شروع کنیم؟

فهرست مطالب

فهرست

بازنشستگی از جمله مقوله‌های است که همواره با سوالات متعدد از طرف فرد بازنشسته همراه است. نگرانی در مورد مسائل مالی از جمله دغدغه‌های بزرگ قشر بازنشسته بوده که برای حل این دغدغه، همواره راهکارهای مناسب قابل ارائه است. با ما در ادامه این مقاله همراه باشید تا در مورد طرح پس‌انداز بازنشستگی و نکات کاربردی در این حوزه آشنا شویم.

نکات کاربردی در شروع طرح‌های پس‌انداز بازنشستگی

بدون شک، یکی از نگرش‌های مهم در حوزه سواد مالی، توجه به مسئله پس‌انداز برای دروان بازنشستگی است. باید از سنین جوانی به این نکته توجه شایانی شود و طرح‌های اصولی و قابل‌اعتماد را برای پس‌انداز بازنشستگی دنبال کرد. اما از جمله نکات کاربردی در شروع یک طرح پس‌انداز هدفمند، می‌تواند به شرح زیر باشد:

 

Picture3 2 | هلومگ | چگونه یک‌ طرح پس‌انداز بازنشستگی را شروع کنیم؟

 

سرمایه‌گذاری را جایگزین سپرده‌گذاری کنید!

پس‌انداز یک کار بسیار ویژه است که همگی در حین حضور در بازار کار آن را تجربه کرده‌‌ایم. اگر از آن جمله افرادی هستید که دیر به فکر دوران بازنشستگی خود افتاده‌اید؛ بهتر است، سرمایه‌گذاری را جایگزین سپرده‌گذاری کنید. در شرایط اقتصادی و تورم فعلی، ممکن است پس‌انداز نقدینگی، به معنای واقعی، راهکار مناسب برای رفاه مالی شما در دوران بازنشستگی نباشد. سرمایه‌گذاری در بازار‌های مطمئن که تجربه و مهارت کافی در آن دارید، می‌تواند یک شیوه مناسب برای پس‌انداز برای دوران بازنشستگی باشد. بازار‌های بورس، سکه و طلا، مسکن، خودرو از جمله مهم‌ترین و در عین حال پرسودترین بازار‌ها برای سرمایه‌گذاری و به نوعی پس‌انداز برای بازنشستگی می‌توانند، باشند.

پس‌انداز را زود شروع کنید!

همان‌طور که می‌دانید، رفاه مالی در دوران بازنشستگی بسیار به تلاش و میزان پس‌انداز ما در دوران جوانی و حتی نوجوانی بستگی دارد. در هر سنی که هستید، برای دوران بازنشستگی خود، ذخیره مالی هر چند کم را کنار بگذارید. به مرور زمان این نوع نگرش به یک عادت تبدیل شده و مسئله پس‌انداز برای دوران بازنشستگی برای شما بااهمیت‌تر خواهد شد.

قواعدی را برای عدم مصرف پس‌انداز وضع کنید!

گاهی ممکن است پس‌انداز را به نحو احسنت انجام داده باشید؛ اما در ادامه مسیر، استفاده غیر‌ضرور از این پشتوانه مالی، می‌تواند جنبه بسیار منفی داشته باشد. با وضع قوانین و قواعد خاص احتمال مصرف پس‌اندازی که برای دوران بازنشستگی خود دارید را به حداقل برسانید. سپرده‌گذاری‌های بلندمدت که اغلب دارای قوانین مربوط به عدم برداشت مبلغ مورد نظر تا مدت مشخص است، می‌تواند در این راه به شما کمک کنند. سرمایه‌گذاری نیز از دیگر راهکار‌های مطمئن برای رفع این مشکل می‌تواند، باشد.

داشتن برنامه اصولی برای خرج درآمد!

یکی از اصول های اولیه برای داشتن یک طرح پس‌انداز مستمر و هدفمند، داشتن یک برنامه اصولی برای مخارج جانبی است. اگر بخواهیم یک پس‌انداز کافی به صورت ماهانه داشته باشیم باید تعادل را در میزان مخارج خود حفظ نماییم. داشتن تفریحات زیاد و خرید لوازم و وسایلی که ضرورتی برای خرید آن‌ها وجود ندارد، از جمله مهم‌ترین عامل‌هایی است که می‌تواند ما را در مسیر پس‌انداز مستمر برای دوران بازنشستگی نا‌کام بگذارد. داشتن یک برنامه ماهانه کوتاه‌مدت و یک برنامه بلند‌مدت سالانه برای خرید لوازم ضروری، مواد غذایی و تفریحات لازم، می‌تواند از داشتن خرج اضافی پیشگیری کند. در نظر داشته باشید، مبلغی را هم برای حوادث غیرمترقبه چون بیماری و مسائل درمانی در طول سال اختصاص دهید.

استفاده از کمک مشاوران مالی

اگر آگاهی لازم در مورد نوع پس‌انداز و میزان موفقیت آن ندارید حتما قبل از شروع یک طرح پس‌انداز برای بازنشستگی از مشاوران مالی کمک بگیرید‌. مشاوران مالی، دارای تخصص، دانش و تجربه کافی در این زمینه هستند و راه‌های پیشنهادی آن‌ها برای پس‌انداز برای دروان بازنشستگی می‌تواند موفقیت‌آمیز‌تر باشند.

اطمینان به آینده با بیمه بازنشستگی

اگر شغل آزاد دارید، علاوه بر پس‌انداز به روش‌های مختلف، به کار بستن بیمه بازنشستگی نیز می‌تواند در این راه بسیار کمک کننده باشد. بیمه بازنشستگی این امکان را فراهم می‌کند که شما تا آخر عمر یک مستمری با مبلغ مشخص را به صورت ماهانه دریافت نمایید‌. در کنار پس‌انداز، بخشی از درآمد خود را به بیمه بازنشستگی اختصاص دهید. این شیوه یک روش مطمئن برای داشتن پشتوانه مالی برای سال‌های بازنشستگی شما خواهد بود. امروزه انواع مراکز بیمه‌ای با شرایط منحصر‌به‌فرد، اقدام به ارائه خدمات در این زمینه می‌کنند که می‌توانید یکی از آن‌ها را برای این کار انتخاب نمایید.

نکات کاربردی در پس‌انداز برای دوران بازنشستگی

در این گزارش سعی کردیم شما را با نکات کلیدی و کاربردی در شروع طرح‌های پس‌انداز بازنشستگی آشنا کنیم. توجه به سرمایه‌گذاری، داشتن مشاوره مالی و برنامه اصولی برای مخارج و همچنین غافل نشدن از بیمه بازنشستگی، از جمله نکات کاربردی در این زمینه است. امیدواریم با به کار بستن این رهنمود‌ها، مسیری هموار در شروع طرح پس‌انداز بازنشستگی تجربه کنید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx