همه چیز درباره ال کارنیتین، فواید و مضرات

همه چیز درباره ال کارنیتین، فواید و مضرات

فهرست مطالب

فهرست

اگر تا‌به‌حال به دنبال مکملی برای لاغری و بهبود عملکرد فیزیکی خود بودید، به احتمال زیاد با ال کارنیتین مواجه شدید. مکمل ال کارنتین می‌تواند با افزایش متابولیسم، بهبود ریکاوری عضلات و کاهش توده چربی به کاهش وزن کمک کند. وظیفه اصلی کارنیتین انتقال اسیدهای چرب به میتوکندری برای تولید انرژی است. در این مقاله هر آن‌چه که باید در مورد این اسید آمینه مهم بدانید و نحوه عملکرد آن را در بدن توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین اسید آمینه‌ای است که توسط بدن تولید می‌شود و در برخی غذاها و مکمل‌ها نیز وجود دارد. این اسید آمینه با انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری، به افزایش چربی‌سوزی و کاهش وزن کمک می‌کند. اگرچه بسیاری از افراد کارنیتین را به‌عنوان راهی برای لاغری و سوزاندن چربی مصرف می‌کنند. اما، این مکمل مزایای دیگری نیز مانند بهبود عملکرد مغز، جلوگیری از آسیب عضلانی، تنظیم قند خون و افزایش استقامت دارد.

از آن‌جایی که این اسید آمینه ضروری فقط در غذاهای خاصی مانند گوشت گاو، ماهی و مرغ به مقدار کم وجود دارد. بنابراین، می‌توان گفت که بسیاری از ما کارنیتین را به اندازه کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنیم. کمبود کارنیتین می‌تواند ناشی از مصرف ناکافی، از دست دادن آن از طریق اسهال یا دیالیز، اختلالات کبدی و استفاده از برخی داروها باشد.

ال کارنیتین می تواند به کاهش درد عضلانی بعد از ورزش کمک کند

فواید ال کارنیتین چیست؟

ال کارنتین مزایای بی‌شماری برای سلامتی بدن دارد که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر است:

  1. افزایش چربی‌سوزی و کمک به کاهش وزن

ال کارنیتین می‌تواند با انتقال اسیدهای چرب به تجزیه انرژی و کاهش وزن کمک کند. این ماده مغذی همچنین تاثیرات مثبتی بر متابولیسم بدن دارد و باعث تولید آنزیم‌ها و هورمون‌های چربی‌سوز می‌شود. برای لاغر شدن لازم است که مصرف ال کارنتین را با ورزش و رژیم غذایی سالم ترکیب کنید.

  1. بهبود عملکرد فیزیکی و افزایش استقامت

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ال کارنیتین با اکسیژن‌رسانی، افزایش گلبول‌های قرمز خون و بالا بردن استقامت به بهبود عملکرد فیزیکی بدن کمک می‌کند. علاوه‌بر این، در بازیابی عضلات، عملکرد شناختی و حمایت از سیستم ایمنی موثر است.  همچنین دارای خواص ضد پیری و آنتی‌اکسیدانی است که به حفظ سلامت و افزایش طول عمر کمک می‌کند.

  1. بهبود ریکاوری عضلات بعد از ورزش

معمولا بعد از انجام تمرینات شدید، تغییرات التهابی و متابولیک برای بازیابی عضلات اتفاق می‌افتد که می‌تواند دردناک باشد و بر عملکرد شما تاثیر منفی بگذارد. ال کارنتین می‌تواند به کاهش درد عضلانی بعد از تمرین کمک کند. از‌طرف‌دیگر می‌تواند خستگی جسمی را کاهش دهد و سبب تقویت سیستم ایمنی شود. این ماده مغذی همچنین برای قلب و عروق خونی بسیار سودمند است و عملکرد عضلات قلبی را بهبود می‌بخشد.

  1. بهبود عملکرد مغز

استیل ال کارنیتین یک مشتق طبیعی از ال کارنتین است که اثرات مثبتی بر عملکرد مغز دارد. این مکمل سبب افزایش تولید آنتی‌اکسیدان در بدن می‌شود که برای جلوگیری از کاهش حافظه لازم است. بنابراین، از شما در مقابل بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مانند زوال ذهنی محافظت می‌کند.

ال کارنیتین چه ضرری دارد؟

اگر ال کارنیتین به‌درستی و طبق دستورالعمل مصرف شود، هیچگونه عوارضی را برای شما به دنبال نخواهد داشت. با‌این‌حال، برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی خفیفی مانند حالت تهوع، اسهال یا ناراحتی خفیف معده را تجربه کنند. این مکمل ممکن است علائم بیماری را در افراد مبتلا به صرع یا کم‌کاری تیروئید بدتر کند. بنابراین، همیشه قبل از مصرف ال کارنتین یا هر مکمل غذایی دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

ورزشکاران از ال کارنیتین برای کاهش وزن و چربی‌سوزی استفاده می‌کنند

ارتباط ال کارنیتین با کاهش وزن چیست؟

ال کارنیتین نقش مهمی را در متابولیسم انرژی ایفا می‌کند و نقش اصلی آن حمایت از میتوکندری است. میتوکندری‌ها نیروگاه‌های انرژی در داخل سلول‌ها هستند که وظیفه دارند برای عملکرد صحیح سلول‌ها و بدن انرژی تولید کنند. ال کارنتین اسیدهای چرب را برای تولید انرژی در میتوکندری ذخیره کرده و به حذف مواد زائد از سلول‌های شما کمک می‌کند. بنابراین، با بهبود عملکرد میتوکندری در تولید انرژی و افزایش استفاده از اسیدهای چرب، باعث کاهش وزن در شما می‌شود.

نحوه مصرف ال کارنیتین برای کاهش وزن

مکمل‌های ال کارنیتین در اشکال مختلف قرص، کپسول یا پودر در بازار موجود هستند که می‌توانید آن‌ها را با آب مصرف کنید.  برخی دیگر از این مکمل‌ها به صورت مایع هستند و به سرعت جذب بدن می‌شوند. مکمل‌های ال کارنتین مایع را می‌توانید با آبمیوه یا هر نوشیدنی دیگری مخلوط کنید. دوز مصرف روزانه این مکمل‌ها بسته به شکل مورد استفاده،  از 500 تا 2000 میلی گرم متغیر است.

زمان مصرف ال کارنیتین برای لاغری

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین با توجه به نیازهای فردی شما متفاوت است. این مکمل را معمولا 30 دقیقه قبل از غذا یا ورزش برای کمک به متابولیسم چربی مصرف می‌کنند. برای کاهش وزن بهتر است ال کارنتین را اول صبح یا یک ساعت قبل از تمرین استفاده کنید.

ال کارنیتین یک اسید آمینه ضروری است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود. این ماده مغذی با افزایش سطح انرژی بدن، به کاهش وزن کمک می‌کند.  همچنین اثر فوق العاده‌ای در بهبود عملکرد ورزشی و تقویت حافظه دارد. علاوه‌بر این، مکمل کارنیتین در حفظ وزن سالم و مدیریت شاخص توده بدنی (BMI) بسیار موثر است.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx