پرتکرارترین سوالات درباره سامانه مودیان

 پرتکرارترین سوالات درباره سامانه مودیان

سامانه مودیان

سامانه مودیان پلتفرم آنلاینی است که به سازمان امور مالیاتی تعلق دارد و با اختصاص کارپوشه به مشمولان پرداخت مالیات، بین سازمان امور مالیاتی و مودیان ارتباط برقرار می‌کند. استفاده از سامانه مودیان و امکان انجام امور به صورت آنلاین، موجب صرفه‌جویی در وقت و هزینه مودیان می‌شود. این مطلب دربرگیرنده اطلاعات کامل درباره چند سوال درباره سامانه مودیان است و راهنمای مناسبی برای آشنایی شما با عملکرد و قابلیت‌های این سامانه است. برای کسب اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

 

چه کسانی مشمول استفاده از سامانه مودیان هستند؟

مطابق قوانین، اشخاص مشمول قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، شامل تمام صاحبان مشاغل صنفی و غیر صنفی و اشخاص حقوقی فصل 4 و 5 باب سوم قانون مالیات مستقیم که در سال 1366 به تصویب رسیده اند بوده و باید در سامانه مودیان ثبت نام کرده و مالیات را به خزانه دولت واریز نمایند.

 

انواع صورتحساب الکترونیکی کدام است؟

پرتکرارترین سوال درباره انواع صورتحساب الکترونیکی است. بهتر است بدانید صورتحساب‌های الکترونیکی سه نوع هستند.

  • صورتحساب نوع اول دارای شماره خاص و منحصربه‌فرد مالیاتی با اطلاعات هویتی فروشنده و خریدار کالا و خدمات و روش پرداخت آن است.
  • صورتحساب نوع دوم هم دارای شماره خاص و منحصربه‌فرد مالیاتی با اطلاعات هویتی فروشنده کالا و خدمات است که شامل نحوه تسویه وجه صورتحساب هم می‌شود.
  • صورتحساب الکتریکی نوع سوم رسید پرداخت وجه است که از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت صادر می‌شود و شماره منحصربه فرد مالیاتی دارد. مطابق مقررات سازمان امور مالیاتی کشور، این صورتحساب به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده پذیرفته می‌شود.

 

مودیان از چه طریقی می‌توانند صورتحساب الکترونیکی را ارسال کنند؟

سازمان امور مالیاتی برای تسهیل امور پرداخت مالیات 4 شیوه برای ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی در اختیار مودیان قرار داده که شامل موارد زیر است.

  • ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی از طریق مودیان مالیاتی
  • ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی از طریق شرکت معتمد و کلید مودی
  • ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی از طریق شرکت های معتمد سامانه مودیان و کلید شرکت
  • ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه‌های دولتی

 

شماره مالیاتی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شماره مالیاتی کدی 22 کاراکتری است که به هر صورتحساب الکترونیکی اختصاص پیدا می‌کند و در پایانه فروشگاهی تولید می‌شود. مودیان می‌توانند به درگاه سازمان امور مالیاتی به نشانی intamedia.ir مراجعه کنند و در بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان از طریق قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی، جزئیات مربوط به شماره منحصر به فرد مالیاتی را مشاهده نمایند.

 

نحوه غیر فعال کردن دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیک چگونه است؟

مودیان از طریق لیست دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه الکتریکی الصاق نشده باید وارد بخش ساماندهی پذیرنده بانکی شوند و روی گزینه درخواست غیر فعال‌سازی کلیک نمایند تا بتوانند دستگاه کارتخوانی را غیر فعال کنند.

 

آیا پس از ارسال صورتحساب مالیاتی امکان ویرایش آن وجود دارد؟

یک سوال درباره سامانه مودیان، امکان ویرایش صورتحساب مالیاتی است. کاربران به هر دلیلی ممکن است اطلاعات ناقص یا اشتباه در صورتحساب مالیاتی وارد کنند. اما لازم است اطلاع داشته باشید امکان ویرایش صورتحساب مالیاتی وجود ندارد، اما مودیان می‌توانند در مواقع نیاز صورت حساب الکترونیکی اصلاحی، صورت حساب الکترونیکی ابطالی یا برگشت از فروش حسب مورد را تنظیم و ارسال نمایند.

 

آیا صورتحساب مالیاتی قابلیت تایید یا رد دارد؟

پاسخ این سوال درباره سامانه مودیان روشن است. در مواقعی که خریدار مصرف‌کننده نهایی نباشد، اما عضو سامانه مودیان باشد، امکان تایید یا رد صورتحساب الکترونیکی بعد از درج صورتحساب به صورت خودکار در کارپوشه خریدار وجود دارد. حداکثر بازه زمانی تایید شده برای این مورد، 30 روز است. در صورتی که خریدار طی بازه زمانی فوق واکنشی نشان ندهد و اقدامی نکند، صورتحساب الکترونیکی به صورت سیستمی تایید می‌شود.

 

شیوه ورود به کارپوشه مودیان چگونه است؟

مهم‌ترین سوال درباره سامانه مودیان که اکثر مودیان مالیاتی می‌پرسند این است که چگونه به کارپوشه خود وارد شوند. بهتر است بدانید مودیان می‌توانند از طریق نشانی tp.tax.gov.ir یا نشانی my.tax.gov.ir و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور، اقدامات احراز هویت را انجام دهند.

 

در صورتی که مودی امکان صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی نداشته باشد، چه اقدامی باید انجام دهد؟

زمانی که مودی امکان ارسال صورتحساب مالیاتی ندارد باید تا پایان روز اداری بعدی، از طریق کارپوشه سامانه مودیان خدمات مالیاتی را اعلام کند. همچنین تا زمانی که مشکل پایانه فروشگاهی حل شود مطابق ماده 12 قانون پایانه‌های فروشگاهی موظف است، صورتحساب‌ها را به سازمان ارسال کند.

در این مطلب سعی کردیم شما را با چند سوال درباره سامانه مودیان آشنا کنیم. امیدواریم با خواندن این سوالات بتوانید با عملکرد سامانه مودیان آشنا شوید. اما در صورتی که این موارد، سوالات را پوشش نمی‌دهد، پیشنهاد می‌کنیم از شبکه دانش مالی هلو کمک بگیرید.

شبکه دانش مالی هلو یک وب‌سایت تخصصی پرسش و پاسخ است؛ کارشناسان مجربی دارد که در کوتاه‌ترین زمان به تمام سوالات شما در حوزه مالی و حسابداری پاسخ دقیقی می‌دهند. حتی می‌توانید از طریق ویدئوهایی که در هلو آکادمی بارگذاری شده، با متداول‌ترین سوالات و پاسخ‌های آن آشنا شوید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx