شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟ چطور آن را دریافت کنیم؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟ چطور آن را دریافت کنیم؟

سامانه مودیان

شناسه یکتای حافظه مالیاتی یا همان شناسه یکتا، کد منحصربه‌فردی است که به اشخاص حقیقی و حقوقی اختصاص می‌یابد تا در سامانه‌های مالیاتی کشور مورد شناسایی و ارزیابی قرار گیرند. در چند سال اخیر، قوانین مالیاتی به شکل گسترده‌ای تغییر پیدا کرده و تلاش شده است تا با استفاده از درگاه‌های مختلف، ثبت اطلاعات و رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی ساده‌تر شود.  ایجاد ساختارهای مشخص در سامانه‌های مالیاتی موجب خواهد شد تا احتمال فرار مالیاتی یا اشتباهات سهوی به شکل قابل توجه‌ای کاهش یابد.

برای یادگیری سامانه مودیان به زبان ساده، می‌توانید از وبینارها و ویدئوهای آموزشی هلوآکادمی نیز استفاده کنید.

Picture6 | هلومگ | شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟ چطور آن را دریافت کنیم؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟

شناسه یکتای حافظه مالیاتی، کدی 6 رقمی و منحصربه‌فرد است که به هر فرد حقیقی یا حقوقی تعلق می‌گیرد و تمامی مودیان مالیاتی برای پیگیری پرونده‌های خود و فعالیت در سامانه مودیان باید آن را در اختیار داشته باشند. استفاده از شناسه یکتا مزایای گوناگونی را ایجاد خواهد کرد:

  1. شفافیت: ثبت اطلاعات با کمک شناسه یکتای حافظه مالیاتی به افزایش شفافیت و جلوگیری از فرارهای مالیاتی کمک می‌کند؛
  2. افزایش نظارت: امکان نظارت دقیق‌تری به ثبت معاملات و تراکنش‌ها وجود خواهد داشت. زمانی که در صورتحساب الکترونیکی، شناسه یکتای مالیاتی ثبت می‌شود، تمامی اطلاعات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار خواهد گرفت؛
  3. عدم نیاز به ثبت دستی اطلاعات: با ثبت الکترونیکی که براساس شناسه یکتا صورت می‌پذیرد، دیگر نیازی به نگهداری استاد و اطلاعات بر روی کاغذ نخواهد بود؛
  4. عدم اشتباه: با کمک شناسه یکتای حافظه مالیاتی احتمال اشتباه به شکل معمولی کاهش می‌یابد.

نحوه دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط مودی

Picture7 | هلومگ | شناسه یکتای حافظه مالیاتی چیست؟ چطور آن را دریافت کنیم؟

برای افرادی که قصد دارند با سامانه مالیاتی و سامانه مودیان کار کنند، دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی ضروری است. برای دریافت این شناسه منحصربه‌فرد باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. ورود به سامانه مودیان: ابتدا از طریق سامانهtax.gov.ir وارد کارپوشه مالیاتی‌تان شوید و پرونده‌ای که قصد دارید برای آن شناسه یکتا دریافت کنید را انتخاب نمایید؛
  2. تقاضای شناسه یکتای حافظه مالیاتی: در مرحله بعد از قسمت عضویت بر روی گزینه شناسه‌های یکتای حافظه مالیاتی کلیک کرده و تقاضای شناسه نمایید؛
  3. تعیین نحوه ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی به سامانه مودیان: هر مودی مالیاتی امکان انتخاب نوع ارسال صورتحساب الکترونیکی را دارد. در این مرحله باید از بین 3 روش زیر یک مورد را انتخاب کنید:
    1. ارسال صورتحساب توسط مودی با کمک نرم‌افزارهای واسط؛
    2. ارسال توسط شرکت‌های معتمد؛
    3. ارسال به‌وسیله سامانه‌های دولتی.
      1. دریافت فایل کلید عمومی و امضای الکترونیک: برای صدور صورتحساب الکترونیکی نیاز به فایل CSR دارید. در بسیاری از نرم‌افزارهای حسابداری امکان تولید امضای الکترونیک همان CSR را خواهید داشت. این فایل را در قسمت مربوط وارد کنید؛
      2. تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی: در این مرحله اطلاعات تکمیلی درباره حافظه مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی را تکمیل کنید. در نهایت شناسه یکتا برای‌تان نمایش داده خواهد شد.

کاربردهای شناسه یکتای حافظه مالیاتی

از شناسه‌های یکتا برای بسیاری از امور مالیاتی استفاده می‌شود. به همین دلیل مودیان باید برای دریافت آن اقدام کنند. برخی از کاربردهای شناسه مالیاتی عبارت‌اند از:

  1. صورتحساب الکترونیکی: فاکتور الکترونیکی از مواردی است که در قوانین مالیاتی مشخص شده است که برای صدور آن باید داریای شناسه یکتا باشد؛
  2. ثبت دقیق اطلاعات مالیاتی: سازمان امور مالیاتی برای کنترل مبادلات و تراکنش مالی افراد حقیقی و حقوقی از این شناسه استفاده می‌کند. به‌کارگیری درست شناسه یکتی حافظه مالیاتی، باعث کاهش تخلفات و احتمال فرار مالیاتی می‌شود؛
  3. انجام فرایندها به‌صورت الکترونیکی: با کمک شناسه الکترونیکی، دیگر نیازی به ثبت اطلاعات به‌صورت دستی نخواهد بود. از همین‌رو سرعت مدیریت امور مالیاتی برای مودیان و ادارات دارایی افزایش پیدا خواهد کرد.

استعلام شناسه یکتا

اگر به هر دلیلی شماره شناسه یکتا را فراموش کرده‌اید با استفاده از کلید خصوصی که برای تهیه CSR استفاده کرده‌اید، می‌توانید با وارد کردن آن کلید عمومی و شناسه یکتا را به‌دست آورید.

مراحل غیرفعال‌سازی شناسه یکتا

اگر به هر دلیلی قصد دارید تا شناسه یکتای حافظه مالیاتی را غیرفعال کنید باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  1. ورود به سامانه مودیان: ابتدا به پنل سامانه مودیان وارد شوید؛
  2. انتخاب کارپوشه: در سامانه مودیان کارپوشه مرتبط و پرونده مالیاتی مدنظرتان را انتخاب کنید؛
  3. انتخاب گزینه غیرفعال‌سازی: بر روی ضربدر موجود در کنار شناسه یکتا کلیک کرده تا این شناسه غیر فعال شود و سپس عملیات را تایید کنید.

باید توجه داشته باشید که با غیرفعال‌سازی شناسه یکتا، دیگر اجازه استفاده از آن را در امور موالیاتی نخواهید داشت.

تفاوت شناسه یکتای حافظه مالیاتی با شناسه منحصربه‌فرد مالیاتی

شناسه منحصربه‌فرد مالیاتی کدی 22 کاراکتری است که برای هر صورتحسابی ایجاد می‌شود ولی شناسه یکتای حافظه مالیاتی کدی 6 رقمی است که به نام هر مودی خواهد بود و اداره دارایی از آن برای تشخیص صورتحسابی‌های الکترونیکی استفاده می‌کند.

دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی برای مودیان اهمیت زیادی دارد. زیرا با کمک این شناسه، امکان تکمیل صورتحساب‌های الکترونیکی و ثبت آن را در سامانه مودیان خواهید داشت. برای دریافت امضای الکترونیک مورد نیاز برای شناسه یکتا باید از نرم‌افزارهای واسط یا حسابداری استفاده کنید.

 

اتصال رایگان نرم‌افزار هلو APEX به سامانه مودیان مالیاتی

گروه فناوری اطلاعات هلو که نرم‌افزارهای اختصاصی حسابداری را برای بیش از 150 صنف تولید می‌کند قابلیت اتصال رایگان به سامانه مودیان مالیاتی را برای کاربران فراهم کرده است. در واقع کاربران هلو APEX می‌توانند با اختیار خودشان به سامانه مودیان مالیاتی به‌صورت رایگان متصل شوند و هر زمان که بخواهند می‌توانند صورت حساب‌های خود را به سامانه مودیان ارسال کنند.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx