چرا باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنیم؟

چرا باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنیم؟

سامانه مودیان

سامانه مودیان مالیاتی یک سامانه دولتی است که با هدف ثبت اظهارنامه های مالیاتی، فاکتورها و صورتحساب‌ها برای صاحبان کسب و کار طراحی شده است. این سامانه با هدف کاهش فرارهای مالیاتی طراحی شده است و به عنوان یک ابزار مهم رصد فعالیتهای مالیاتی را برای سازمان امور مالیاتی کشور تسهیل می‌کند.

صاحبان کسب و کار موظف هستند در سامانه مودیان مالیاتی اطلاعات مالی مرتبط با کسب و کار خود را به صورت آنلاین بارگزاری کنند و اطلاعات مالی خود را به این شکل در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند. این اقدام در جهت تسهیل فرآیند اظهارنامه مالیاتی طراحی شده است.

کلیه افراد حقیقی و حقوقی، در صورت داشتن درآمد باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند. همه افرادی که از فعالیتهایی مانند فروش کالا یا ارائه خدمات، اجاره ملک، فعالیت در بورس، کسب و کار اینترنتی و غیره دارند، مشمول ثبت نام در این سامانه هستند. با این وجود سامانه مودیان مالیاتی برخی از افراد و کسب و کارها را استثنا قرار داده است. به عنوان مثال افرادی که درآمد آنها از حد مشخصی پایین‌تر است و یا افرادی که در شرکت‌ها و ادارات دولتی به عنوان کارمند مشغول فعالیت هستند نیازی به ثبت نام در این سامانه ندارند.

پرتکرارترین سوال ها درباره سامانه مودیان | هلومگ | چرا باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنیم؟

 

هدف از راه اندازی سامانه مودیان چیست؟

با توجه به این که بخش مهمی از درآمدهای هر دولتی از طریق اخذ مالیات تامین می‌شود، فرار مالیاتی می‌تواند به اقتصاد کشور ضربه جدی وارد کند. در گذشته به علت عدم شفایت فعالیت‌های مالیاتی، اطلاعات دقیقی از میزان مالیاتی که مشاغل مختلف باید پرداخت می‌کردند وجود نداشت. این موضوع فرصت مناسبی برای برخی از افراد سودجو فراهم آورده بود تا میزان مالیات پرداختی خود را بسیار کمتر از میزان واقعی تظاهر کنند و اصطلاحاً دست به فرار مالیاتی بزنند.

در چنین شرایطی به موازات پیشرفت تکنولوژی و دسترسی مردم به اینترنت، دولت با هدف افزایش شفافیت فعالیت‎های اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی، اقدام به راه‌اندازی سامانه مودیان مالیاتی کرده است. با توجه به اهمیت این موضوع کلیه صاحبین کسب و کارها باید در این سامانه ثبت نام کرده و اظهار‌نامه‌های مالیاتی خود را به صورت شفاف و آنلاین اعلام نمایند. لازم به ذکر است ثبت نام در این سامانه برای افراد مشمول اجباری بوده و در صورت عدم ثبت نام عواقب متعددی متوجه آن‌ها خواهد شد.

 

عواقب عدم ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی

با توجه به اهمیت سامانه مودیان مالیاتی و اجباری بودن ثبت نام در این سامانه، برای عدم ثبت نام در این سامانه و یا هر گونه تخلف مرتبط با آن، جریمه‌های متعددی در نظر گرفته شده است.

بنا به تبصره‌های مختلف ماده 2 قانون پایانه‌های فروشگاهی، در صورتی که افراد مشمول ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی از ثبت نام در این سامانه خودداری کنند، باید دو برابر مالیات و عوارض پرداخت نشده مالیات پرداخت کنند. علاوه بر این، عدم استفاده از حافظه مالیاتی، استفاده از حافظه مالیاتی دیگران، عدم استفاده از کارتخوان‌های فروشگاهی و غیره نیز تخلف محسوب می‌شود. مودی در صورت مرتکب شدن این تخلفات مجرم محسوب شده و محکوم به پرداخت ده درصد از کل مجموع فروش و یا 20 میلیون ریال ( هر کدام بیشتر باشد ) است. همچینن این مودی از مشوق‌ها و معافیت‌های مالیاتی نیز محروم خواهد شد. برای اطلاع بیشتر از جرایم سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی می توانید به مقالات مرتبط با این موضوع در وبسایت هلومگ مراجعه نمایید.

 

چه مشاغلی باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند؟

بر اساس قوانین مالیاتی کشور، هر فرد حقیقی و حقوقی که بر اساس قانون مالیات مستقیم مصوب 3/12/1366 مودی شناخته می‌شود، باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کند. لازم به توضیح است بر اساس قوانینی مالیاتی، برخی از کسب و کارها ممکن است مشمول مالیات نباشند اما برای صدور رسید به مشتری باید از سامانه مودیان مالیاتی استفاده کنند. اغلب کسب و کارهایی که در زمینه عرضه کالا، ارائه خدمات، تجارت و غیره فعالت دارند مشمول ثبت نام در این سامانه هستند. با توجه به وجود تبصره‌ها و بندهای مختلف در هر یک از این قوانین، پیشنهاد می‌شود جهت  اطمینان بیشتر از مشمولیت مالیاتی، با کارشناسان این زمینه مشورت نمایید.

 

چگونه باید در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنیم؟

کلیه افراد بالای 18 سال که دارای کارت ملی و شناسنامه ایرانی هستند، می‌توانند در سامانه مودیان مالیاتی ثبت نام کنند. با این وجود اتباع خارجی حقیقی نیز می‌توانند در صورت مراجعه به ادارات مالیاتی کشور  و انجام یک سلسله اقدامات اداری در این سامانه ثبت نام کنند.

برای ثبت نام در این سامانه باید به سایت my.tax.gov.ir مراجعه کرده و با درج شماره ملی و اطلاعاتی هویتی مانند شماره شناسنامه، کدملی و غیره اقدام به ثبت نام نمایند. توجه داشته باشید در مراحل ثبت نام نیاز به وارد کردن یک شماره موبایل نیز دارید. این شماره موبایل باید حتما به نام شما باشد.

در پایان مراحل ثبت نام یک کد 6 رقمی به شماره موبایلی که وارد کرده اید و به نام شما است ارسال شده و با ثبت این کد 6 رقمی ثبت نام خود در سامانه مودیان مالیاتی را تکمیل کنید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx