جرایم سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌ های فروشگاهی

جرایم سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌ های فروشگاهی

سامانه مودیان

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، سامانه‌ای یکپارچه را برای ثبت و ضبط اطلاعات معاملات و مالیاتی مودیان ایجاد کرده است. این سامانه به سازمان امور مالیاتی کشور کمک می‌کند تا اطلاعات معاملاتی مودیان را به صورت شفاف و دقیق دریافت و از فرار مالیاتی جلوگیری کند. قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، در سال ۱۳۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. مشمولین این قانون موظف به انجام سلسه کارهای مشخصی هستند و درصورت عدم تابعیت از هر بخش، سازمان امور مالیاتی کشور جرایمی را برای آن ها در نظر گرفته است. اکنون قصد داریم درباره جرایم سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی و شرایط بخشودگی این جرام اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

 

قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی چیست و شامل چه کسانی می‌شود؟

مطابق این قانون، کلیه صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موضوع فصل‌های چهارم و پنجم باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶، مشمول این قانون هستند. به عبارت دیگر، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که فعالیت تجاری، تولیدی، خدماتی، وارداتی یا صادراتی دارند، مشمول این قانون می‌شوند. مطابق این قانون، مودیان موظف هستند در مهلت‌های مقرر، نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام کنند. همچنین، مودیان باید اطلاعات معاملات خود را به صورت دقیق و کامل در سامانه مودیان ثبت کنند.

Picture8 | هلومگ | جرایم سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌ های فروشگاهی

 

وظایف مشمولین قانون پایانه‌های فروشگاهی

افراد مشمول در قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان مالیاتی، موظف به انجام تکالیف زیر هستند:

  • ثبت نام در سامانه مودیان: کلیه مشمولین این قانون، موظف هستند در مهلت‌های مقرر، نسبت به ثبت نام در سامانه مودیان اقدام کنند.
  • صدور صورتحساب الکترونیکی: مشمولین این قانون، موظف هستند کلیه معاملات خود را به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه مودیان صورتحساب کنند.
  • ارسال اطلاعات معاملات به سامانه مودیان: مشمولین این قانون، موظف هستند اطلاعات معاملات خود را به صورت دقیق و کامل در سامانه مودیان ثبت کنند.
  • اعلام شماره حساب‌های بانکی تجاری: مشمولین این قانون، موظف هستند شماره حساب‌های بانکی تجاری خود را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند.
  • تحویل صورتحساب چاپی فروش به خریدار: مشمولین این قانون، موظف هستند صورتحساب چاپی فروش را به خریدار تحویل دهند.
  • اعلام تعطیلی یا گزارشات فروش واحد اقتصادی: مشمولین این قانون، موظف هستند در صورت تعطیلی واحد اقتصادی یا تغییر در اطلاعات معاملاتی خود، مراتب را به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کنند.

وظایف مقرر شامل حال تمامی مشمولین قانون می‌شود و درصورت بی‌توجهی به هریک، یکی از جرایم سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی شامل حالشان خواهد شد.

 

جرایم سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی

برای اطمینان از اجرای این قانون، سازمان امور مالیاتی کشور جرایمی را برای متخلفان در نظر گرفته است. جرایم سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌های فروشگاهی به شرح زیر است:

  • عدم ثبت نام یا عضویت در سامانه مودیان: جریمه این تخلف معادل ۱۰ درصد از مجموع مبلغ فروش یا ۲ میلیون تومان وجه (هر کدام بیشتر باشد) است.
  • عدم صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان: جریمه این تخلف معادل ۱ درصد از مبلغ فروش گزارش نشده یا معادل ۱۰ میلیون ریال (هر کدام بیشتر باشد) است.
  • عدم اعلام شماره حساب یا حساب‌های بانکی تجاری: جریمه این تخلف معادل ۱۰ درصد از عملکرد مالی حساب در نظر گرفته خواهد شد.
  • عدم تحویل صورتحساب چاپی فروش به خریدار: جریمه این تخلف معادل ۱۰ درصد از مبلغ فروش گزارش نشده یا معادل ۵ میلیون ریال (هر کدام بیشتر باشد) است.
  • عدم اعلام تعطیلی یا گزارشات فروش واحد اقتصادی: جریمه این تخلف معادل ۱ درصد از مبلغ فروش گزارش نشده یا معادل ۲۰ میلیون ریال (هر کدام بیشتر باشد) است.

لازم به ذکر است که جرایم قانون پایانه‌های فروشگاهی حداکثر تا ۵۰ درصد قابل بخشودگی است. همچنین، سازمان امور مالیاتی کشور اختیار بخشودگی صد درصدی جرایم این قانون را در راستای ماده ۱۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم دارد. با توجه به اینکه جرایم سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، جرایم سنگینی هستند، مودیان باید نسبت به رعایت تکالیف قانونی این قانون اهتمام ویژه داشته باشند.

Picture9 1 | هلومگ | جرایم سامانه مودیان مالیاتی و پایانه‌ های فروشگاهی

 

شرایط بخشودگی جرائم قانون پایانه‌های فروشگاهی 

در صورتی که مشمول جرائم قانون پایانه‌های فروشگاهی شدید، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • در اسرع وقت نسبت به رفع تخلف اقدام کنید. برای مثال، اگر مشمول جریمه عدم ثبت نام در سامانه مودیان هستید، باید در اسرع وقت نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام کنید.
  • اقدام به اعتراض به جریمه صادر شده کنید. در صورتی که معتقد هستید که جریمه صادر شده علیه شما صحیح نیست، می‌توانید نسبت به آن اعتراض کنید.
  • تقاضای بخشودگی جریمه کنید. سازمان امور مالیاتی کشور اختیار بخشودگی جرایم قانون پایانه‌های فروشگاهی را دارد. شما می‌توانید با ارائه دلایل موجه، تقاضای بخشودگی جریمه خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کنید.

در صورتی که اعتراض شما به جریمه صادر شده قبول شود، جریمه صادر شده لغو خواهد شد. اما اگر اعتراض شما قبول نشد، می‌توانید برای رسیدگی به اعتراض خود به شورای عالی مالیاتی مراجعه کنید.

در صورتی که تقاضای بخشودگی جریمه خود را به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه کنید، سازمان امور مالیاتی کشور با توجه به دلایل موجهی که ارائه می‌کنید، تصمیم‌گیری خواهد کرد. در صورتی که تقاضای شما قبول شود، بخشی یا کل جریمه شما بخشوده خواهد شد.

لازم به ذکر است که جرایم قانون پایانه‌های فروشگاهی، جرایم سنگینی هستند و در صورت عدم اقدام به رفع تخلف یا اعتراض به جریمه صادر شده، ممکن است مشکلات مالی زیادی برای شما ایجاد شود. بنابراین، توصیه می‌شود که در اسرع وقت نسبت به رفع تخلف یا اعتراض به جریمه صادر شده اقدام کنید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx