قانون تسهیل تکالیف مودیان برای اجرای قانون سامانه مودیان

قانون تسهیل تکالیف مودیان برای اجرای قانون سامانه مودیان

سامانه مودیان

قانون تسهیل تکالیف مودیان برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در تاریخ 21/7/1398 مورد تصویب قرار گرفت و تغییرات گسترده‌ای براساس آن در قوانین مالیاتی ایجاد گردید. این قانون در 10 ماده و چندین تبصره برای اجرا به مودیان ابلاغ گردیده است.

Picture10 | هلومگ | قانون تسهیل تکالیف مودیان برای اجرای قانون سامانه مودیان

 

اهمیت قانون تسهیل تکالیف مودیان برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

سامانه مودیان مالیاتی به هدف جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی اطلاعات طراحی و راه‌اندازی شده است. با تصویب قانون تسهیل تکالیف مودیان و پایانه‌های فروشگاهی، وظایف مشخصی برای هر مودی در نظر گرفته شده است. مودیان با ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی به سامانه مودیان، شفافیت مالیاتی را رعایت می‌کنند. در ادامه به بررسی مواد مختلف این قانون می‌پردازیم.

آشنایی با مواد مختلف قانون تسهیل تکالیف مودیان برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

این قانون در 10 ماده و چندین تبصره برای اجرا به مودیان مالیاتی ابلاغ شده است:

ماده 1

تمامی مودیان زیر ملزم به صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان براساس شرایط زیر هستند:

  1. کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، فرابورس و شرکت‌های دولتی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و نیز سایر اشخاص حقوقی؛
  2. الزام سایر اشخاص دیگر از تاریخ اول دی‌ماه 1402 به رعایت این قانون.

تبصره: اشخاص حقوقی موضوع ماده (١۶) قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ١۴٠٠/٣/٢ مشمول بند (۲) این ماده هستند.

ماده 2 قانون تسهیل تکالیف مودیان برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

سازمان امور مالیاتی کشور می‌تواند تا پایان سال ۱۴۰۳ تا صد درصد (۱۰۰) جریمه‌های موضوع ماده (۲۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان را مورد بخشودگی قرار دهد.

ماده 3

تا پایان سال ۱۴۰۳ صورتحساب‌هایی که در سامانه مؤدیان صادر نشده‌اند، قابل قبول هستند. در این مدت سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است با استفاده از اطلاعات موجود در سامانه مؤدیان در پایان هر دوره، نسبت به تهیه اظهارنامه برای کلیه مؤدیان اقدام کند.
پس از پایان هر دوره، مؤدی یک ماه فرصت دارد تا با ثبت خریدها و فروش‌هایی که صورتحساب‌های آن‌ها در سامانه مؤدیان صادر نشده، اظهارنامه ارسال شده توسط سازمان را تکمیل و از طریق سامانه مؤدیان به سازمان مسترد نماید.

ماده 4

براساس قانون تسهیل تکالیف مودیان برای تجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، سازمان امور مالیاتی کشور موظف است مؤدیان مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال ۱۳۸۷ را که تا زمان تصویب این قانون فراخوان نشده‌اند، مطابق جدول زمان‌بندی که توسط رئیس سازمان مذکور پیشنهاد شده و به تأیید وزیر امور اقتصادی و دارائی خواهد رسید، تا پایان سال ۱۴۰۳ به‌تدریج فراخوان نماید.

ماده 5 قانون تسهیل تکالیف مودیان

تمامی سازمان‌های مشمول اگر حداکثر ظرف یک هفته پس از ثبت‌نام در نظام مالیاتی، نسبت به ثبت‌نام و عضویت و نیز تخصیص کارپوشه اختصاصی به آن‌ها در سامانه مؤدیان اقدامی نشود، مشمول جرائم مربوط به عدم عضویت یا عدم ثبت نام در سامانه مودیان نمی‌شوند.

ماده 6

تبصره‌های زیر باید در ماده 5 قانون تسهیل تکالیف مودیان برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی مورد توجه قرار گیرد:

  • تبصره 1: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است ظرف دو ماه، مطابق ساختار اعلامی توسط سازمان، به رسید پرداخت صادره توسط دستگاه‌های کارتخوان و گزارش الکترونیکی دریافتی از درگاه‌های الکترونیکی پرداخت، شماره منحصربه‌فرد مالیاتی تخصیص دهد و آن را در رسید یا گزارش پرداخت مذکور درج نماید؛
  • تبصره  3: کلیه دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ و ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و سازمان‌های وابسته به آن‌ها که حسب مقررات قانونی متولی رصد و دریافت اطلاعات مربوط به جریان کالا و خدمات از مبادی تولید و واردات تا سطح خرده‌فروشی از طریق سامانه‌های دولتی از قبیل سامانه جامع تجارت ایران و سامانه ثبت الکترونیکی معاملات نفتی (ثامن) موضوع قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب ۱۳۹۲/۱۰/۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی هستند، موظفند با رعایت الزامات صدور صورتحساب الکترونیکی موضوع این قانون اطلاعات مذکور را به ترتیبی که سازمان مقرر می‌کند به سامانه مودیان منتقل کنند.

ماده 7

در این ماده اصلاحاتی برای ماده 6 در نظر گرفته شده است.

ماده 8 قانون تسهیل تکالیف مودیان برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی

در این ماده، ماده 14 قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اصلاح گردیده است و افرادی که فروش سالانه آن‌ها کمتر از بیست و پنج برابر معافیت موضوع ماده (۸۴) قانون مالیات‌های مستقیم باشد را از صدور صورتحساب الکترونیکی معاف می‌نماید.

ماده 9

متن زیر به انتهای تبصره (۲) ماده (۲۲) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان اضافه می‌شود:

“چنانچه عدم انجام تکالیف موضوع این قانون، خارج از اختیار مؤدی باشد، سازمان مکلف است جرائم موضوع این ماده را مورد بخشودگی قرار دهد”

ماده 10

در فراز دوم ماده (۲۶) قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، عبارت («به استثنای تعرفه صدور صورتحساب الکترونیکی») پس از عبارت «تعیین تعرفه‌ها» اضافه  و یک‌تبصره به‌شرح زیر به آن الحاق می‌گردد:

تبصره: سازمان موظف است تعرفه خدمات شرکت‌های معتمد درخصوص صدور صورتحساب‌های الکترونیکی را مطابق تعرفه تعیین‌شده توسط شورای اقتصاد از محل وصولی‌های جاری مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند. بدین منظور حساب مخصوصی در خزانه‌داری کل کشور برای این امر ایجاد می‌شود و اعتبار لازم برای اجرای مفاد این امر به‌طور سالانه در قوانین بودجه سنواتی پیش‌بینی شده و صددرصد (%۱۰۰) آن تخصیص می یابد.

قانون تسهیل تکالیف مودیان برای اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی موجب خواهد شد تا هر مودی با وظایف رسمی خود برای ثبت و ارسال انواع صورتحساب‌های الکترونیکی آشنایی کافی داشته باشد و دچار تخلف ناخواسته و اعمال جرایم مالیاتی نگردد.

برای اطلاع بیشتر از با انواع صورت حساب ها در سامانه مودیان مالیاتی می توانید به مقالات مرتبط با این موضوع در وبسایت هلومگ مراجعه کنید.

اتصال رایگان نرم‌افزار هلو APEX به سامانه مودیان مالیاتی

گروه فناوری اطلاعات هلو که نرم‌افزارهای اختصاصی حسابداری را برای بیش از 150 صنف تولید می‌کند و اتصال رایگان به سامانه مودیان مالیاتی با نرم افزار هلو APEX را برای کاربران فراهم کرده است. در واقع کاربران هلو APEX می‌توانند با اختیار خودشان به سامانه مودیان مالیاتی به‌صورت رایگان متصل شوند و هر زمان که بخواهند می‌توانند صورت حساب‌های خود را به سامانه مودیان ارسال کنند.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx