چطور کلید عمومی را در کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی وارد کنیم؟

چطور کلید عمومی را در کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی وارد کنیم؟

سامانه مودیان

توکن سامانه مودیان در واقع معادل امضای دیجیتالی است که موجب اعتباردهی به صورتحساب‌های مالیاتی و سایر اسناد می‌شود. درج کلید عمومی در کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی یکی از وظایف مهمی است که هر کاربر باید آن را انجام دهد. در این مقاله به بررسی ماهیت کلید عمومی و نحوۀ درج آن در سامانه مودیان می‌پردازیم.

 

منظور از کلید عمومی در کارپوشه سامانه مودیان چیست؟

برای اینکه اسناد موجود در سامانه مودیان به‌لحاظ اصالت و درستی تایید شوند باید به تایید هر مودی برسند. به همین منظور از گواهی مخصوصی به نام امضای دیجیتالی استفاده می‌شود. این گواهی دیجیتال حاوی کلید عمومی، تاریخ انقضا و اطلاعات خاص دیگری است. گواهی دیجیتال توسط یک سازمان تایید شده یا نرم‌افزارهای حسابداری صادر می‌شود.
برای اینکه این اطلاعات دچار خدشه نشوند، هر مودی باید یک کلید خصوصی را برای رمزگذاری اطلاعات دریافت کند. کلید عمومی نیز برای رمزگذاری اطلاعات توسط سایر اشخاص استفاده می‌شود، به‌طوری که مودی با کلید خصوصی می‌تواند آن اطلاعات را رمزگشایی کند. کلید عمومی از دخل گواهی امضای دیجیتال قابل استخراج است.

 

دلایل استفاده از امضای دیجیتال در سامانه مودیان مالیاتی

از امضای دیجیتال برای تایید اصالت انواع صورتحساب‌های الکترونیکی استفاده می‌شود تا خدشه‌ای به اطلاعات آن وارد نشود. تمامی افرادی که موظف به استفاده از سامانه مودیان هستند، باید کلید عمومی در کارپوشه مدنظرشان قراردهند تا امکان استفاده از توکن امضای دیجیتال را داشته باشند.
باید توجه داشت که هر مودی موظف است، امضای دیجیتال مختص به خودش را داشته باشد و از آن استفاده کند. هرگز امکان اشتراک‌گذاری امضا با دیگران یا استفاده از امضای دیجیتال در سایر پرونده‌های مالیاتی وجود ندارد.

 

مراحل ورود کلید عمومی در کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی

براساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، تمامی افرادی که موظف به استفاده از این سامانه هستند باید نسبت به تهیه کلید عمومی اقدام کنند. توجه به مراحل زیر به مودیان مالیاتی کمک زیادی خواهد کرد:

  1. برای دریافت کلید عمومی، ابتدا نرم‌افزار OpenSSL را دانلود کرده و آن را در درایو C کامپیوترتان نصب کنید؛
  2. سپس نسبت به دریافت توکن گواهی امضای دیجیتال مطابق مراحل زیر اقدام کنید:
    1. برای دریافت فایل CSR یا همان امضای دیجیتال وارد سایتcsr.holoo.co.ir شده و از قسمت درخواست صدور گواهی فایل csr را دریافت و دانلود کنید. توجه داشته باشید که برای تولید و دریافت گواهی امضای دیجیتال از نرم‌افزارهای حسابداری نیز می‌توانید استفاده کنید؛
    2. سپس از طریق نرم‌افزار openSSL، توکن دانلود شده در مرحله قبلی را انتخاب کرده و گزینه Certicate View را بزنید؛
    3. با ورود به قسمت Details، گزینه Copy to File را انتخاب کرده و با انتخاب گزینه Base 64 encoded به مرحله بعد بروید؛
    4. در این دستور زیر را در پنجره وارد کنید: pubkey -noout -in mystamp.cer >pubkey.txt
      بعد از اجرای این دستور یک فایل به نامtxt در مسیر C:\\openssl\bin ایجاد خواهد شد؛
  3. فایل ایجاد شده در مرحله قبلی را در سامانه مودیان در قسمت کلید عمومی آپلود کنید و از آن در صورتحساب‌های الکترونیکی استفاده کنید.

نحوه بازیابی کلید خصوصی و کلید عمومی در کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی

کلید خصوصی برای رمزگشایی فایل‌ها و اطلاعات موجود در سامانه مودیان ضروری است. کلید عمومی نیز برای درج آن در صورتحساب‌های الکترونیکی الزامی است. اما بسیاری از افراد بعد از دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی، کلیدهای عمومی و خصوصی را نگهداری نکرده و آن‌ها را گم می‌کنند. در چنین شرایطی مودیان در زمان صدور صورتحساب‌های الکترونیکی با مشکلی اساسی روبه‌رو می‌شوند.

برای بازیابی کلید عمومی تنها نیاز است تا فایل امضای دیجیتال یا CSR را در اختیار داشته باشید. اما اگر به هر دلیلی امضای دیجیتال را نداشتید یا قصد تعویض آن را داشتید، می‌توانید مجدد یک امضای دیجیتال تهیه کرده و از روی آن رمز خصوصی و عمومی را استخراج کنید و در سامانه مودیان درج کنید. البته باید توجه کنید که اگر نسبت به تغییر کلید عمومی در سامانه مودیان اقدام کنید باید مجدد شناسه یکتای جدیدی هم تعریف کنید.

 

استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری برای تولید کلید عمومی در کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی

بسیاری از نرم‌افزارهای حسابداری قابلیت اتصال به سامانه مودیان و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی را دارند، طراحان چنین سیستم‌هایی امکان ایجاد امضای دیجیتال یا همان فایل CSR را فراهم آورده‌اند تا کاربران کلید عمومی و کلید خصوصی را بدون کوچکترین مشکلی ایجاد کنند و در کارپوشه مودیان ثبت کنند. بدین وسیله ثبت کلید عمومی در کارپوشه مودیان با استفاده از نرم‌افزارهای حسابداری بسیار ساده می‌شود.

با توجه به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، هر مودی موظف است تا وظایف مشخص شده قانونی را انجام دهد. استفاده از کلید عمومی در کارپوشه سامانه مودیان مالیاتی برای دریافت شناسه یکتا و همچنین صدور صورتحساب‌های الکترونیکی ضروری است. از همین‌رو مودیان باید مراحل دریافت کلید عمومی و ثبت آن در سامانه مودیان را یاد بگیرند.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx