کنکوری‌ها بخوانند؛ همه‌ی نکاتی که باید بدانید!

کنکوری‌ها بخوانند؛ همه‌ی نکاتی که باید بدانید!

فهرست مطالب

فهرست

کنکور همیشه برای ما همراه با استرس و اضطراب بوده است؛ از دوران پیش‌دانشگاهی که برای یک‌سال، تمام ‌شبانه‌روز را درس می‌خواندیم، تا روز پر از تنش کنکور و انتظار برای آمدن جواب‌ها و انتخاب رشته و امیدواری برای قبولی. پروسه‌ای طاقت‌فرسا که در نهایت معلوم نیست واقعا آینده‌ی ما را می‌سازد یا نه؟ ما در این گزارش، کنکور را از زوایای زیادی بررسی کرده‌ایم و راهنمای شما شده‌ایم برای شروع این پروسه‌ی استرس‌آور، انتخاب رشته و ساختن مسیری که بهترین‌ها را برایتان بسازد.

چطور انتخاب رشته کنیم؟

مهم‌ترین و حساس‌ترین مرحله کنکور، انتخاب رشته است. ذره‌ای خطا می‌تواند تمام زحماتمان را به باد بدهد و راه برگشتی هم نداشته باشد. بنابراین وقتی رتبه‌تان آمد و مجاز به انتخاب رشته شدید، این فرایند شروع می‌شود. در قدم اول باید دفترچه رشته‌ی خودتان را از وب‌سایت سازمان سنجش دانلود کنید. هرکس می‌تواند حداکثر 150 رشته را وارد کند. پیش از این کار باید تمام رشته‌های مورد علاقه‌ی خود را یادداشت کرده باشید. و آنها را به ترتیب بچینید. بهتر است چینش‌ها را به ترتیب انتخاب‌های رویایی، انتخاب‌های واقعی و انتخاب‌های بدبینانه بچینید. مهم‌ترین نکته این است که خوب تحقیق کنید، ظرفیت رشته‌ها را به دقت ببینید و بعد با توجه به علایق‌تان انتخاب رشته کنید.

کنکور

متنوع‌ترین رشته‌ها در علوم انسانی‌

بدون شک می‌توان گفت تنوعی که در علوم انسانی هست، در هیچ‌یک از رشته‌های دیگر نیست. بنابراین اگر رشته‌تان علوم انسانی است با دریایی از رشته‌ها مواجهید که می‌توانید متناسب با علاقه‌تان آن را انتخاب کنید. رشته‌های علوم انسانی آن‌قدر زیاد هستند که حتی اگر به اصرار خانواده آن را انتخاب کرده باشید، می‌توانید یک حوزه مورد علاقه‌تان را از بین آنها انتخاب کنید. از انواع مدیریت مثل مدیریت بازرگانی، صنعتی، دولتی، مالی، امور بانکی، جهان‌گردی و … گرفته تا تاریخ، بیمه، کتاب‌داری، روان‌شناسی، مددکاری، حسابداری، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی، حقوق، اقتصاد، تاریخ و ده‌ها رشته متنوع دیگر.

کدام رشته‌ها پردرآمد هستند؟

جدا از علاقه و میل به پیشرفت، یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب رشته توجه به بازار کار و میزان درآمد از آن رشته است. بنابراین همه‌ی این موارد را به‌صورت یک پکیج ببینید و در نهایت انتخاب کنید که می‌خواهید در کدام رشته مشغول به تحصیل شوید. زیرا رشته دانشگاهی و شغل انتخابی بخش قابل توجهی از نیروهای کار در ایران ارتباط و تناسبی با یکدیگر ندارد و همین نشان می‌دهد تعداد زیادی از افراد عامل شغل و درآمد را در انتخاب رشته‌شان لحاظ نکرده‌اند.

وکالت، مهندسی کامپیوتر، پزشکی، حسابداری، صنایع غذایی و مهندسی پزشکی تعدادی از رشته‌های پردرآمد هستند که می‌توانید با تحقیق و بررسی، آنها را در انتخاب‌هایتان داشته باشید. اما مهم‌ترین نکته این است که همه‌ی این فاکتورها را به‌صورت یک پکیج ببینید و جداگانه به آنها نگاه نکنید. نه فقط دنبال درآمد باشید، نه فقط دنبال پیشرفت تحصیلی.

بهترین دانشگاه‌ها برای رشته حسابداری/ فرصت‌های شغلی

در ایران دانشگاه‌های خوب بسیار زیادی برای رشته حسابداری داریم اما 5 دانشگاه برتر هست که تفاوت قابل توجهی با دیگر دانشگاه‌ها برای رشته حسابداری دارد.  این دانشگاه‌ها نسبت به بقیه از اهمیت و درجه‌ی علمی بالاتری برخوردارند. تفاوت در کیفیت آموزش، مهارت اساتید، امکانات آموزشی و رفاهی، اعضای هیئت‌علمی، خدمات اداری، خدمات کتابخانه‌ای، تهیه‌ی برنامه‌ی آموزشی، زیرساخت‌ها و بسیاری از عوامل دیگر در تشخیص و تعیین این برتری، موثرند. بهترین‌ دانشگاه‌ها برای رشته‌ی حسابداری در ایران عبارتند از:

– دانشگاه تهران

– دانشگاه فردوسی مشهد

– دانشگاه علوم و تحقیقات تهران

– دانشگاه شیراز

– دانشگاه شهید بهشتی.

دانشگاه تهران

در همین میان حسابداری از آن شغل‌هایی است که آینده‌ی شغلی بسیار خوبی هم دارد. با توجه به اهمیت حسابداری در تمام صنایع و بخش‌های اقتصادی، بازار کار برای حسابداران، پایدار و پررونق است. فرصت‌های شغلی بسیاری در این رشته وجود دارد که به افراد اجازه می‌دهد در صنایع مختلف مشغول به کار شوند. رشته حسابداری فرصت‌های شغلی متنوعی ارائه می‌دهد. فارغ‌التحصیلان می‌توانند به‌عنوان حسابداران مالی، مدیران مالی، حسابرس‌ها و مشاوران مالی در کارخانه‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات مالی فعالیت کنند. علاوه بر این حسابداران به دلیل اهمیت حائز اقتصادی که در سازمان‌ها دارند، از حقوق و پاداش‌های بسیار مناسبی هم برخوردار هستند.

این رشته فرصت‌های شغلی بسیاری دارد که اگر حرفه‌ای و کاربلد باشید، می‌توانید در این حوزه به موفقیت برسید. عنوان‌های شغلی‌ای که یک حسابداری‌خوانده می‌تواند داشته باشد عبارتند از:

– کمک حسابدار

– حسابدار

– حسابدار مالی

– حسابدار صنعتی

– حسابدار فروش

– حسابدار انبار

– حسابدار ارشد

– رئیس حسابداری

– مدیر مالی

– معاونت اداری و مالی

– حسابرس داخلی

– سرپرست حسابرسی

– مدیر حسابرسی داخلی و … .

انتخاب رشته

اگر کنکور قبول نشدیم، چکار کنیم؟

و در نهایت شرایطی را در نظر بگیرید که در هیچ رشته‌ای قبول نشوید؛ تلخ است اما پایان دنیا نیست! تا دیروز اگر قبول‌‌نشدن در کنکور برابر با بیکاری و بی‌سوادی و هزاران واژه منفی دیگر بود، امروز خبری از آنها نیست. مهارت‌های بسیار زیاد و مهمی هستند که شما بدون شرکت در کنکور می‌توانید آنها را آموزش ببینید و وارد بازار کار شوید. به لطف تکنولوژی و در دسترس‌بودن آموزش‌های باکیفیت، ما در هر شرایطی می‌توانیم بهترین نسخه از خودمان را بسازیم.

بنابراین اگر کنکور قبول نشدید، نگران نباشید. رشته‌های بسیار زیادی مثل تجارت الکترونیک، دیجیتال‌مارکتینگ، طراحی سایت، تاسیسات، انواع رشته‌های هنری مثل عکاسی، گرافیک، نویسندگی، بازی‌سازی و .. هستند که می‌توانید بدون قبولی در کنکور در این حوزه‌ها آموزش ببینید، وارد بازار کار شوید و بهترین درآمدها را داشته باشید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx