آب درمانی برای چه کسانی مفید است؟

 آب درمانی برای چه کسانی مفید است؟

فهرست مطالب

فهرست

آب درمانی یا هیدروتراپی از تکنیک‌های پرطرفدار کاردرمانی و فیزیوتراپی است که موجب بهبود دامنه حرکتی اندام‌ها و تقویت مفاصل می‌شود. در این مطلب قصد داریم پاسخی جامع به این سوال بدهیم که ” آب درمانی برای چه کسانی مناسب است”. برای کسب اطلاعات دقیق تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تاثیر هیدورتراپی در بهبود دردهای ستون فقرات

هیدورتراپی شیوه‌ای موثر برای درمان بیماری‌های ستون فقرات است. زیرا راه رفتن در آب موجب تقویت عضلات می‌شود و باعث می‌شود فشار و تنش از روی مفاصل برداشته شود. در نتیجه درد و ناراحتی کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر بی‌وزنی در آب و تقویت عضلات باعث می‌شود فرد بتواند تعادل خود را حفظ کند.

تاثیر راه رفتن در آب در بارداری

ماساژ درمانی در آب طی دوران بارداری باعث می‌شود، عضلات لگنی تقویت شود و جریان خود بهبود پیدا کند.

همچنین با استفاده از تکنیک‌های آب درمانی در دوران بارداری، شاهد افزایش لوردوز خواهیم بود و شانه‌ها به سمت جلو می‌چرخد. بنابراین فرد باردار با تقویت عضلات پشت و شکم می‌تواند زایمان راحت‌تری را تجربه کند.

درمان دیسک کمر با آب درمانی

تکنیک‌های مختلف هیدروتراپی موجب بهبود وضعیت جسمی افرادی می‌شود که تنگی کانال نخاعی دارند و تنگی کانال موجب بیرون‌زدگی دیسک کمر شده است. در این تکنیک‌ها فرد پا و کمر خود را در آب قرار می‌دهد و با راه رفتن یا انجام حرکات ورزشی درد و ناراحتی کمتری را تجربه می‌کند.

درمان سیاتیک با هیدورتراپی

درد سیاتیک آزاردهنده است و موجب کاهش توانایی فرد برای راه رفتن و انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود. فردی که درگیر سیاتیک می‌شود بهتر است در کنار دارو درمانی از تکنیک‌های توانبخشی هم استفاده کند.

هیدروتراپی برای درمان دردهای سیاتیک با راه رفتن در طول استخر انجام می‌شود. در این شیوه کشش عضلات افزایش پیدا می‌کند و درد و ناراحتی کاهش پیدا می‌کند. البته فرد باید به این نکته دقت داشته باشد که باید قدم‌ها را کوتاه بردارد و آهسته و با حفظ خونسردی راه برود. دمای آب هم در درمان درد سیاتیک تاثیر دارد. زیرا سرما هم موجب تشدید دردهای سیاتیک می‌شود.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم درمان با آب تحت نظر متخصص و در دمای مناسب آب انجام شود. دمای آب بالاتر از 37 درجه سانتیگراد، موجب تقویت عضلات می‌شود و درد و ناراحتی را کاهش می‌دهد.

درمان ام اس با هیدروتراپی

ام اس یک بیماری خود ایمنی و پیشرونده سیستم عصبی است که دامنه حرکتی را کاهش می‌دهد و به مرور زمان موجب ناتوانی می‌شود. آب درمانی یک شیوه درمان تکمیلی برای ام اس است که از پیشرفت این بیماری جلوگیری می‌کند و موجب افزایش انعطاف‌پذیری و جلوگیری از خشکی عضلات می‌شود. همچنین با راه رفتن در آب، اسپاسم و گرفتگی بدن کاهش پیدا می‌کند و جریان خون در اندام‌های مختلف بدن بهتر می‌شود.

البته متقاضیان استفاده از شیوه‌های درمان با آب باید به این نکته دقت داشته باشند که با بدن خام وارد آب نشود، بلکه چند تمرین سبک و کششی انجام دهند تا بدن آمادگی تمرین در آب را داشته باشد.

پیشگیری از پوکی استخوان با تمرینات هیدروتراپی

پوکی استخوان در اثر کمبود کلسیم، ویتامین دی و پروتئین‌ها یا استعمال دخانیات ایجاد می‌شود. همچنین خانم‌هایی که در سنین یائسگی قرار می‌گیرند به دلیل کمبود ترشح استروژن در معرض پوکی استخوان هستند. تقویت اندام‌های تحتانی، استخوان‌ها و ستون مهره‌ها با آب درمانی باعث می‌شود میزان پوکی استخوان کاهش پیدا کند و کیفیت زندگی فرد ارتقا یابد.

تاثیرات آب درمانی بر بیماران مبتلا به پارکینسون

پارکینسون از بیماری‌های ناتوان کننده است که با استفاده از تکنیک‌های آب درمانی بهبود پیدا می‌کند. زیرا تمرینات باعث می‌شوند قدرت و انعطاف‌پذیری عضلات افزایش پیدا کند و فرد بتواند تعادل خود را حفظ کند و اندام‌های حرکتی را به سادگی جابه‌جا کند. از طرف دیگر با راه رفتن و انجام تمرینات قدرتی و کششی در آب، ظرفیت قلبی و تنفسی افزایش پیدا می‌کند.

چه کسانی نمی‌توانند از آب درمانی استفاده کنند؟

با اینکه هیدروتراپی شیوه‌ای موثر برای درمان بسیاری از بیماری‌های ماهیچه‌ای و مفصلی است، اما همه افراد نمی‌توانند از فواید این شیوه‌ها بهره ببرند. زیرا این تکنیک برای برخی از بیماران عارضه‌های ناگواری در پی دارد و باعث می‌شود شرایط جسمی آن‌ها وخیم‌تر شود.

به طور مثال کسی که درگیر نارسایی قلبی و عروقی است یا خانم‌های بارداری که فشار خون غیر طبیعی دارند، نباید از شیوه‌های آب درمانی استفاده کنند. همچنین کسانی که تب و عفونت دارند یا کسانی که تکرر ادرار دارند برای استفاده از هیدروتراپی محدودیت دارند.

آب درمانی شیوه درمانی موثری برای از بین بردن خشکی عضلات و مفاصل است و درد و تورم را کاهش می‌دهد. کسانی که از این شیوه درمانی استفاده می‌کنند احساس بهتری دارند و در انجام فعالیت‌های روزمره با مشکل مواجه نمی‌شوند. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره اینکه چه کسانی می‌توانند از فواید ماساژ و راه رفتن در آب استفاده کنند، در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx