زنان باردار این رژیم‌های غذایی را رعایت کنند

زنان باردار این رژیم‌های غذایی را رعایت کنند

فهرست مطالب

فهرست

رژیم غذایی زنان باردار موضوعی حیاتی برای سلامت مادر و رشد نوزاد است. از این طریق می‌توانید از خود مراقبت کنید و با غذاهای مفید و مغذی از رشد مناسب اطمینان حاصل کنید. در نتیجه در این مطلب بایدها و نبایدهای رژیم غذایی زنان باردار را بررسی می‌کنیم تا بتوانید بر اساس آن تغذیه مناسب خود را آماده کنید.

رژیم غذایی زنان باردار

در مجموع برای مصرف مواد غذایی باید با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید. پزشک با بررسی وضعیت سلامتی و جسمی شما و نوزادتان توصیه‌های لازم را به شما خواهد داد. با وجود این، می‌توانید از توصیه‌هایی که در ادامه ذکر می‌کنیم هم کمک بگیرید.

 

بایدها

افزودن مواد غذایی خاصی به تغذیه روزانه و هفتگی خود برای مادران باردار ضروری است. به طور کلی این مواد غذایی شامل کلسیم، آهن، پروتئین و ویتامین به‌ویژه ویتامین سی است. فواید و مثال‌های هر یک را جداگانه بررسی می‌کنیم.

کلسیم

همان‌طور که می‌دانید، در هنگام بارداری کلیه اعضای بدن و به‌ویژه استخوان‌ها ضعیف شده و تحت فشار قرار می‌گیرند. برای محافظت و افزایش استحکام آن‌ها به کلسیم نیاز خواهید داشت. مصرف کلسیم نه تنها به استحکام استخوان مادر کمک می‌کند، بلکه باعث رشد بهتر ناخن، عضلات، سیستم عصبی و استخوان‌های نوزاد هم می‌شود. در نتیجه باید لبنیات و انواع کلم را در تغذیه روزانه خود قرار دهید. به طور کلی باید روزانه حدود ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلسیم مصرف کنید.

آهن

متأسفانه بسیاری از زنان باردار به دلیل کمبود آهن دچار کم‌خونی می‌شوند. این افراد باید دو برابر سایر افراد آهن مصرف کنند تا شرایط رساندن اکسیژن کافی به نوزاد با خون‌رسانی کامل به بدن فراهم شود. در مقابل اگر مصرف کافی آهن نداشته باشید، احتمال زایمان زودرس افزایش می‌یابد. همچنین ممکن است نوزاد شما با کمبود وزن به دنیا بیاید. در نتیجه مواد غذایی سرشار از آهن برای زنان باردار را در برنامه غذایی قرار دهید. با مصرف گوشت قرمز و ماهی آهن بدن خود را تأمین کنید. همچنین می‌توانید از لوبیا و سبزیجات هم کمک بگیرید. در مجموع روزانه به ۲۷ میلی‌گرم آهن نیاز خواهید داشت.

پروتئین

بسیاری از زنان باردار به دنبال مواد غذایی مناسب برای رشد نوزاد هستند. مواد پروتئینی از مهمترین مواد برای رشد نوزاد به حساب می‌آید. برای تأمین پروتئین از طریق وعده‌های غذایی باید تخم‌مرغ و ماهی مصرف کنید. همچنین برای تأمین آن از طریق خوراکی‌ها می‌توانید آجیل، سویا، تخمه و نخود استفاده کنید. در مجموع بدن شما روزانه به حدود ۷۱ گرم پروتئین نیاز دارد.

ویتامین سی

همان‌طور که می‌دانید، جذب ویتامین کافی برای تمامی افراد ضرورت دارد. اما زمانی که بحث رژیم غذایی زنان باردار باشد، اهمیت مصرف ویتامین سی چندین برابر است. این ویتامین به بهبود سیستم ایمنی بدن و ترمیم بافت‌های بدن مادر کمک می‌کند و در رشد نوزاد تأثیر دارد. با مصرف میوه‌هایی همچون گریپ فروت، پرتقال، توت‌فرنگی و حتی عسل ویتامین سی مورد نیاز خود را به دست آورید. در مجموع روزانه باید حدود ۸۵ میلی‌گرم ویتامین سی جذب کنید.

لیست کامل غذاهای رژیمی برای کاهش وزن copy 2 | هلومگ | زنان باردار این رژیم‌های غذایی را رعایت کنند
 

نبایدها

به طور کلی تعدادی مواد غذایی و خوراکی خاص نباید در رژیم غذایی زنان باردار باشند. در غیر این صورت می‌توانند وضعیت جسمی و سلامتی مادر و فرزند را به خطر بیاندازند. از مهمترین این مواد گوشت و مواد غذایی خام، کافئین زیاد و مشروبات الکلی هستند.

غذای دریایی خام

اگرچه در مصرف ماهی برای جذب پروتئین و آهن تأکید کردیم، اما مصرف خام آن می‌تواند برای سلامتی به شدت خطرناک باشد. در مجموع از مصرف غذاهای دریایی خام، نپخته و منجمد همچون صدف و ماهی خام پرهیز کنید. در نتیجه باید غذاهای دریایی را به‌صورت کامل پخته و سپس نوش جان کنید.

گوشت و تخم‌مرغ نپخته

از آنجایی که بدن زن باردار بسیار حساس و در معرض خطر است، باید رژیم غذایی زنان باردار را بسیار جدی گرفت. مجموعاً باید از موادی که امکان ایجاد مسمومیت دارند، دوری کنید. در نتیجه گوشت، ماکیان و تخم‌مرغ را کامل بپزید و سپس مصرف کنید. برای مثال سفیده و زرده تخم‌مرغ باید کاملاً سفت شده باشد.

کافئین

به طور کلی مصرف کافئین و قهوه برای مادران باردار ممنوع نیست. بلکه میزان مصرف آن باید کنترل و محدود شده باشد. از جهتی مصرف زیاد کافئین کم‌خوابی آورده و از داشتن خواب کافی مادر و استراحت کردن او جلوگیری می‌کند. در نتیجه روزانه نهایتاً ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین مصرف کنید.

مشروبات الکلی

مشروبات الکلی و الکل از ممنوعیت‌های بسیار مهم رژیم غذایی زنان باردار به حساب می‌آید. حتی کمترین میزان الکل هم می‌تواند برای مادر و فرزند خطرناک باشد. مصرف این ماده موجب ایجاد خطراتی همچون سقط جنین، ناتوانی ذهنی نوزاد و حتی گاهی زایمان جنین مرده می‌شود.

در نهایت سعی کنید تا حد امکان رژیم غذایی مذکور را رعایت کنید. در نتیجه باید کلسیم، ویتامین، پروتئین و آهن لازم را برای بدن تهیه کرده و از نبایدها دوری کنید. به این ترتیب در خصوص سلامت خود و فرزند خود اطمینان بیشتری خواهید داشت.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx