چگونه سبک زندگی سالمی داشته باشیم؟

چگونه سبک زندگی سالمی داشته باشیم؟

فهرست مطالب

فهرست

یک سبک زندگی سالم شامل رژیم غذایی سالم، مراقبت از خود، خواب مناسب، ورزش منظم و داشتن یک برنامه روزانه فعال از نظر بدنی است. سبک زندگی غالب‌ترین عاملی است که نه تنها بر سطح تناسب افراد تأثیر می‌گذارد بلکه باعث افزایش طول عمر و بهبود عملکرد مغز و خلق‌وخوی می‌شود. این در حالی است که سلامتی تأثیر مستقیمی بر شخصیت ما دارد. فردی که سبک زندگی خوب و سالمی دارد عموماً دارای اعتماد به نفس، عزت نفس، روحیه اجتماعی و پرانرژی است. اما راز داشتن یک سبک زندگی سالم چیست؟ مطالعات نشان می‌دهد، فعالیت بدنی، تغذیه سالم، نکشیدن سیگار و داشتن روابط اجتماعی قوی در سبک زندگی سالم مهم است. با این‌حال بیایید نگاهی دقیق‌تر به فهرستی از نکات مهم که در سبک زندگی سالم تأثیرگذار هستند، بیاندازیم.

داشتن عادت خوب

داشتن عادت خوب یک عامل کلیدی برای یک سبک زندگی سالم است. برای حفظ یک جسم و ذهن باثبات، افراد باید بتوانند عادات خوب را در خود ایجاد کنند. صبح زود بیدار شدن، ورزش منظم یا پیاده‌روی صبحگاهی و… به حفظ انرژی و شادابی بدن و ذهن کمک می‌کند. همچنین رعایت یک رژیم غذایی متعادل و مغذی در طول روز برای حفظ یک سبک زندگی خوب حیاتی است. این در حالی است که عادت سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی‌های الکی برای یک سبک زندگی سالم اصلاً مناسب نیست!

خود انضباطی را جدی بگیرید

خود انضباطی یکی دیگر از موارد مهم برای یک سبک زندگی سالم است. زندگی منظم یک زندگی همراه با عادات خوب و خودکنترلی است. این در حالی است که سطح انضباط و پشتکار یک فرد تا حد زیادی تعیین‌کننده موفقیت او خواهد بود. خودانضباطی شامل نظم دادن به احساسات، خواسته‌ها، هدف‌ها و غیره است که در بهبود سبک زندگی سالم به‌شدت تأثیرگذار خواهد بود. هرچقدر اراده ما در ایجاد انضباط شخصی بیشتر باشد، موفقیت ما در مسیر زندگی بیشتر خواهد بود.

وقت شناس باشید

وقت‌شناسی عادت انجام کارها به موقع است. این ویژگی هر فرد موفقی است و همه باید وقت‌شناسی را رعایت کنند تا در زندگی موفق شوند. وقت‌شناسی برای حفظ یک سبک زندگی سالم ضروری است. باید برای ما تبدیل به عادت شود. یک فرد وقت‌شناس می‌تواند تمام مسئولیت‌های خود را انجام دهد و در هر جنبه‌ای از زندگی لازم است.

رژیم غذایی متعادل را رعایت کنید

داشتن رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی نه تنها در تناسب کلی اندام تأثیرگذار است بلکه تا حد زیادی از بروز هرگونه بیماری جلوگیری می‌کند. بنابراین برای داشتن یک سبک زندگی بهداشتی باید راه‌های سالم‌تر کردن رژیم غذایی را رعایت کنید:

– هنگام پخت و پز از شکر و نمک کمتری استفاده کنید.

– هنگام پختن غذا از روغن کمتری استفاده کنید. تا حد امکان از غذاهای سرخ کرده دوری کنید.

– خوردن میوه و آب‌میوه را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

– فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و در سالاد و ماست خود از غلات کامل استفاده کنید.

– به‌طور منظم غذای تخمیر شده مصرف کنید. غذای تخمیر شده حاوی بسیاری از باکتری‌های مفید است که به فرآیند هضم کمک می‌کند.

– برچسب‌های مواد غذایی را روی محصولاتی که خریداری می‌کنید را بخوانید و چربی و سایر اطلاعات تغذیه‌ای را بررسی کنید. تا حد امکان از مصرف غذاهای حاوی چربی‌های ترانس و چربی‌های اشباع شده خودداری کنید.

– چربی‌های «خوب» مانند چربی‌های موجود در آووکادو، ماهی سالمون و روغن زیتون بکر را در رژیم غذایی خود اضافه کنید.

Picture22 | هلومگ | چگونه سبک زندگی سالمی داشته باشیم؟

به طور منظم به پزشک مراجعه کنید

بسیاری از مردم تنها زمانی به پزشک مراجعه می‌کنند که بیمار هستند و باید با عجله یک قرار ملاقات بگذارند. اما بهترین زمان برای برنامه‌ریزی برای ویزیت با پزشک، قبل از بروز علائم یا بیماری است. به‌همین دلیل است که چکاپ سالانه بسیار مهم است.

معاینه سالانه به پزشک اجازه می‌دهد تا از وضعیت سلامتی شما اطلاعات اولیه بگیرد و از بروز هر گونه مشکلی جلوگیری کند. بنابراین همیشه وقتی برای غربالگری‌های سلامت مانند ماموگرافی، کولونوسکوپی، تست پاپ و آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) بگذارید. این آزمایش‌ها و آزمایش‌های دیگر برای تشخیص بیماری‌ها در مراحل اولیه ضروری هستند.

هر طور که می توانید فعالیت بدنی منظم داشته باشید

ورزش یا فعالیت بدنی منظم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، چاقی، فشار خون بالا، بیماری قلبی و سکته را کاهش دهد که در سبک زندگی سالم بسیار اهمیت دارد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) حداقل 150 دقیقه فعالیت متوسط در هفته را توصیه می‌کند. اگر روال‌های تمرینی طولانی می‌تواند دلهره‌آور به نظر برسد، سعی کنید جلسات را به بازه‌های زمانی کوتاه‌تر و قابل کنترل‌تر تقسیم کنید.

«سه جلسه ده دقیقه‌ای در روز به شما این امکان را می‌دهد که از مزایای ورزش بهره ببرید، اگر نمی‌توانید 30 دقیقه را به‌طور همزمان انجام دهید». با این حال فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت می‌برید و مشتاقانه منتظر انجام مداوم آن هستید.

0
شما برای سبک زندگی سالم چه اقداماتی انجام می‌دهید؟x

استرس را زمانی‌که بیش از حد زیاد است مدیریت کنید

همه افراد استرس را به شکلی تجربه می‌کنند؛ اما استرس بیش از حد می‌تواند منجر به مشکلات جدی سلامتی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت شود. واکنش‌های عاطفی اغلب شامل مشکلات خواب، افسردگی، اضطراب، تحریک‌پذیری، خوردن بیش از حد یا ناکافی و روی آوردن به الکل یا مواد مخدر برای تسکین است. زمانی‌که استرس بر سلامت کلی شما تأثیر می‌گذارد، معمولاً وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید. و در مورد علائم و برنامه درمانی با پزشک صحبت کنید. همچنین می‌توانید با شناسایی موقعیت‌هایی که باعث استرس می‌شوند و راه‌های آرام‌تر و سالم‌تر را برای کمک به خود انتخاب کنید.

 با خانواده و دوستان در ارتباط باشید

افرادی که در فعالیت‌های معنادار با دیگران شرکت می‌کنند، خلق و خوی بهتری دارند، حس هدفمندی دارند و تمایل دارند طولانی‌تر زندگی کنند. برای داشتن یک روابط اجتماعی در سبک زندگی سالم می‌توانید اقدامات مختلفی را انجام دهید، مانند

– فعالیتی را پیدا کنید که از آن لذت می‌برید و می‌توانید با دیگران انجام دهید،

– یک حیوان خانگی را به سرپرستی بگیرید،

– در گروه‌های هدفمند که برای شما معنادار است، به‌عنوان داوطلب شرکت کنید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx