ده نکته که درباره طب سوزنی باید بدانید  

 ده نکته که درباره طب سوزنی باید بدانید  

فهرست مطالب

فهرست

طب سوزنی یک شیوه درمان طب سنتی است که در چین مرسوم بود و در حال حاضر هم در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. انجام این شیوه درمانی به مهارت و دقت بالایی نیاز دارد. در این مطلب قصد داریم طب سوزنی را به شما معرفی کنیم و ده نکته مهم و کاربردی که برای افزایش اثربخشی این روش لازم است بدانید را به شما یادآوری کنیم.

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی با استفاده از سوزن‌های بسیار ریزی انجام می‌شود که نقاط خاصی از بدن را تحریک می‌کنند تا عارضه‌های مختلف جسمی درمان شوند. متخصصان این روش عقیده دارد، در طول خطوط انرژی که با نام میریدین شناخته می‌شوند، انرژی به نام چی وجود دارد که موجب درمان بیماری‌ها می‌شود. موارد زیر مهم‌ترین نکاتی است که درباره این شیوه درمانی باید بدانید.

1. طب سوزنی روش موثر برای تسکین دردهای مختلف

سوزن‌های ریزی که متخصصان استفاده می‌کنند، دردها و بیماری‌های مزمن را بهبود می‌بخشد. کسانی که مبتلا به آرتروز، دردهای دیسک کمر و گردن، بیماری‌های گوارشی، افسردگی، بی‌خوابی، استرس، بیماری‌های زنان و نازایی، بیماری‌های عروق و مفاصل هستند یا کسانی که قصد جوانسازی و رفع چین و چروک دارند، می‌توانند از فواید درمانی این روش‌استفاده کنند.

2. برای افزایش اثربخشی، درمان را نیمه کاره رها نکنید.

باید دقت داشته باشید که درمان بیماری‌ها و عارضه‌های جسمی یا جوانسازی پوست با یک یا دو جلسه امکان‌پذیر نیست. فرد باید متناسب با نوع بیماری، طول دوره درمان که معمولا بین 8 تا 15 جلسه است را پیگیری نماید.

3. پیش از جلسات، فعالیت سنگین ورزشی انجام ندهید.

کسانی که به دنبال بیشترین اثربخشی از درمان با طب سوزنی هستند باید به این نکته دقت داشته باشند که چند روز قبل از انجام روش، به خوبی استراحت کنند و ورزش سنگین انجام ندهند. زیرا عضلات باید آرام باشند و به خوبی استراحت کرده باشند تا بتوانیم با استفاده از سوزن‌های مخصوص آن‌ها را تحریک کنیم.

4. پیش از جلسات غذای سبک مصرف کنید.

یک باور اشتباه درباره طب سوزنی این است که فرد باید ناشتا باشد. در حالی ‌که مطابق توصیه متخصصان، فردی که می‌خواهد از این شیوه درمانی استفاده کند باید غذای سبک و مغذی مصرف کند تا حین انجام درمان درگیر ضعف و سرگیجه نشود. البته لازم است فرد تا 2 ساعت بعد از جلسات درمان چیزی نخورد تا درگیر مشکلات گوارشی نشود.

accupuncture 001 | هلومگ |  ده نکته که درباره طب سوزنی باید بدانید  

5. آرام و خونسرد باشید.

یک توصیه مهم برای افزایش اثربخشی طب سوزنی، این است که فرد آرامش خود را حفظ کند و استرس نداشته باشد. زیرا استرس موجب ترشح هورمون آدرنالین می‌شود و اثربخشی روش کاهش پیدا می‌کند.

با توجه به اینکه انجام این شیوه با درد و عارضه همراه نیست، ضرورتی برای اضطراب وجود ندارد. البته کسانی که پیش از تجربه روش‌های درمانی اضطراب می‌گیرند، می‌توانند با پزشک مشورت کنند و داروهای آرام‌بخش مصرف کنند.

6. مصرف الکل و کافئین بعد از جلسات ممنوع است.

مصرف الکل و کافئین به دلیل کاهش سطح هوشیاری، تاثیرات مثبت طب سوزنی را کاهش می‌دهد. همچنین الکل و کافئین با تحلیل عضلات رابطه مستقیم دارد و باعث می‌شود سوزن‌ها نتوانند عملکرد مناسبی داشته باشند.

7. در فاصله بین جلسات بدن را گرم نگه دارید.

با توجه به اینکه سوزن‌ها روی عضلات و نقاط حساس بدن قرار می‌گیرند، لازم است تا جلسه بعدی، بدن را گرم نگه دارید. زیرا سرما موجب منقبض کردن عضلات می‌شود. در حالی که گرما باعث می‌شود عضلات نرم و انعطاف‌پذیر شوند.

8. در فاصله بین جلسات ورزش‌های سبک انجام دهید.

یک شیوه ضروری دیگر برای بالابردن اثربخشی طب سوزنی، تمرینات سبک بعد از جلسات است. تمرینات سبک موجب ریکاوری عضلات و آماده شدن برای جلسات بعدی می‌شود. بهترین تمرین، پیاده‌روی آرام و روزانه است.

9. داروهایی که مصرف می‌کنید را به پزشک اطلاع دهید.

در صورتی که داروی خاصی مصرف می‌کنید، باید قبل از انجام تکنیک طب سوزنی، پزشک را در جریان بگذارید. زیرا ممکن است از نظر پزشک صلاحیت استفاده از این روش را نداشته باشید یا اینکه پزشک داروهایی برای شما تجویز کند که با داروهایی که مصرف می‌کنید تداخل داشته باشد. همچنین لازم است پیش از انجام روش، آزمایش دهید تا پزشک از بیماری‌ها و مشکلاتی که دارید مطلع شود.

10. از فواید ماساژ درمانی بهره ببرید.

یک شیوه موثر برای افزایش اثربخشی طب سوزنی، این است که بعد از جلسات، از ماساژ درمانی هم استفاده کنید. ماساژ موجب کاهش درد و ناراحتی می‌شود و طول دوره درمان را کوتاه‌تر می‌کند.

طب سوزنی از قدیمی‌ترین تکنیک‌های درمانی طب سنتی است که موجب بهبود وضعیت جسمی و روحی بیماران می‌شود. البته به شرطی که این روش توسط فرد باتجربه و ماهر انجام شود و بیمار نکاتی را رعایت کند. در این مطلب سعی کردیم ده نکته ضروری و مهم که برای افزایش اثربخشی این روش لازم است بدانید را در اختیار شما قرار دهیم. امیداریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx