روش‌هایی برای تفکیک زباله در خانه

روش‌هایی برای تفکیک زباله در خانه

فهرست مطالب

فهرست

امروزه حجم فزاینده‌ای از انواع پسماند‌های خانگی، آسیب‌های جدی برای منابع طبیعی و محیط زیست وارد می‌کند. بازیافت زباله یکی از راهکار‌های موثر برای کاهش حجم وسیعی از انواع زباله‌های شهری چون زباله‌های خانگی است. بهتر است با آشنایی از روش‌هایی تفکیک زباله در خانه فرآیند بازیافت زباله را تسهیل بخشیم.

تفکیک زباله در خانه

فواید بازیافت زباله

شاید بهتر باشد، قبل از اینکه به سراغ آشنایی با روش‌های تفکیک زباله رویم با فواید و به نوعی آثار مثبت بازیافت زباله آشنا شویم:

  • استفاده چند باره از مواد مصرفی
  • افزایش منافع اقتصادی با کاهش هزینه‌های تولید
  • صرفه جویی در استفاده از انرژی
  • کاهش آلودگی‌های محیط زیستی
  • افزایش شرایط بهداشتی
  • اشتغال‌زایی
  • صرفه جویی در استفاده از منابع طبیعی

اهمیت تفکیک زباله‌ها در جوامع پیشرفته

در بسیاری از کشورهای مدرن، جدا کردن زباله‌های خشک و تر امری بسیار ویژه و حائز اهمیت است و شهروندان ملزم به رعایت این شیوه هستند. در شهر‌های کشورهای مدرن، در سطح شهر، باکس‌های جداگانه‌ای برای زباله‌های تر و خشک تعبیه گشته تا به نوعی فرآیند بازیافت با سهولت و سرعت سریع‌تری انجام شود.

به طور کلی، جوامعی که چشم‌انداز‌های بلند مدت در صرفه‌جویی انرژی‌ها، حفظ محیط زیست و منابع طبیعی و همچنین افزایش منابع مالی خود دارند، همواره بازیافت زباله را راه حل همیشگی می‌دانند. در قوانین وضع شده این نوع جوامع، تفکیک زباله در خانه به عنوان یک کار اجباری بوده که عدم رعایت آن، می‌تواند مجازات و جریمه‌های سنگینی برای فرد داشته باشد.

شیوه‌های تفکیک زباله در منزل

همان طور که اشاره شده است، هدف از تفکیک زباله، وارد کردن انواع زباله با متریال منحصر به فرد به فرآیند بازیافت و استفاده مجدد از مواد قابل بازیافت است. به طور کلی، اولین گام برای تفکیک زباله در منزل، جداسازی انواع زباله‌های خشک، زباله‌های تر و زباله‌های خطرناک از یکدیگر است.

بهتر است در منزل از ۳ باکس یا سطل مخصوص زباله‌های تر، خشک و خطرناک استفاده نمایید.

زباله‌های خشک

بیشترین زباله‌های خانگی که تنوع بالایی نیز دارند، مربوط به زباله‌های خشک می‌شود. این نوع پسماند‌های خانگی قابلیت بازیافت به صورت دوباره دارند. به یاد داشته باشید، زباله‌های خشک جزء زباله‌های ویژه و پرکاربرد در چرخه بازیافت هستند. از جمله زباله‌های خشک خانگی:

  • مقوا و کاغذ: روزنامه، کتاب، مجلات، کارتن‌ها و انواع جعبه‌های کاغذی بسته‌بندی، ظروف یکبار مصرف کاغذی و…
  • فلزات: انواع زباله‌ها از جنس آلومینیوم، مس، استیل، چدن و آهن چون ظروف کنسرو، شیرآلات، فویل‌ها و …
  • شیشه: آینه، ظروف شیشه‌ای، زباله‌هایی از جنس سرامیک و چینی و انواع لامپ‌ها
  • منسوجات: انواع زباله‌های الیافی و منسوجات چون پارچه‌ و چرم‌ها چون پوشاک، کیف و کفش و…
  • پلاستیک: انواع ملزومات از جنس مواد پلاستیکی و پلیمری چون لوازم آشپزخانه پلاستیکی، کیسه‌ پلاستیکی و…
  • لوازم الکترونیکی: انواع سیم، پریز، لوازم جانبی رایانه، لپ‌تاب، گوشی همراه و ملزومات برقی
  • چوب: محصولات چوبی چون شاخ و برگ درختان، میز و صندلی و وسایل دکوری چوبی

زباله‌های تر

یکی  دیگر از روش‌های تفکیک زباله در خانه، جدا سازی زباله‌های تر از خشک است. به یاد داشته باشید، زباله‌های تر اغلب برای تولید کود‌های کشاورزی استفاده می‌شوند. اگر تفکیک زباله‌های تر، دقیق صورت نگیرد و به صورت جزئی زباله‌های خشک با آن‌ها مخلوط شود، احتمالا کیفیت کود حاصل مطلوب نشده و ضرر‌های بسیاری برای محیط زیست به دنبال خواهد داشت. کودهای کشاورزی تولید شده با پسماند‌های غذایی یکی از با کیفیت ترین کود‌ها با دارا بودن انواع مواد مغذی برای خاک خواهد بود.

زباله‌های تر شامل انواع پسماند‌های غذایی تازه و حتی فاسد شده چون میوه، سبزیجات، گوشت پخته یا نپخته، روغن‌های خوراکی، تنقلات و… است.

زباله‌های خطرناک

علاوه بر زباله‌های تر و خشک، قسمت محدودی از پسماند‌های خانگی در دسته زباله‌های خطرناک خواهند بود. همان طور که از  اسم این نوع زباله‌ها مشخص بوده، پسماند‌های خطرناک خانگی شامل مواد با ماهیت خطر زا برای منابع طبیعی، محیط زیست و حتی انسان‌ها هستند. از جمله زباله‌های خطرناک خانگی کدام‌ها خواهند بود:

  • انواع زباله‌هایی که ممکن است دارای میکروب، باکتری و یا انواع ویروس‌ها باشند و به نوعی عامل بیماری زا و آلوده کننده تلقی شوند.
  • زباله‌هایی که در اثر برخورد با نور مستقیم و حرارت بالا، ممکن است گاز‌های خطرناک و سمی ایجاد کنند.
  • زباله‌هایی که قابلیت اشتعال دارند.

در مجموع با کمی توجه به کشورهایی که تفکیک زباله در آن‌ها اصل مهم در حفظ محیط زیست است، به دیگر  فواید این امر چون افزایش سطح بهداشت، افزایش منافع اقتصادی، اشتغال زایی و… پی خواهیم برد. تفکیک زباله در خانه به عنوان اولین مرحله‌ی شروع فرآیند بازیافت زباله است که تاثیر بسیار مثبتی در شرایطی کلی جامعه از حفظ محیط زیست گرفته تا حفظ منابع مالی و انرژی خواهد داشت.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx