ماساژ؛ تفریح یا درمان؟  

 ماساژ؛ تفریح یا درمان؟  

فهرست مطالب

فهرست

ماساژ یک شیوه پرطرفدار و موثر برای مراقبت از جسم و روان است که طی انجام آن عضلات، تاندون‌ها، رباط‌ها و مفاصل تحت تاثیر قرار می‌گیرند تا درد و ناراحتی کمتری را تجربه کنند. همچنین ترشح برخی از هورمون‌ها در اثر ماساژ افزایش پیدا می‌کند و فرد احساس آرامش بیشتری می‌کند. در این مطلب قصد داریم اطلاعات کامل و دقیقی درباره فواید ماساژ درمانی در اختیار شما قرار دهیم. برای کسب اطلاعات دقیق تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

کنترل اضطراب و استرس با ماساژ

ماساژ عضلات بدن باعث می‌شود سیستم عصبی مرکزی آرام شود و هورمونی به نام سروتونین که شادی‌آور است از مغز ترشح شود. در حضور سروتونین، میزان ضربان قلب کاهش پیدا می‌کند، سیستم گوارشی عملکرد مناسب‌تری پیدا می‌کند و میزان استرس کاهش پیدا می‌کند.

رفع گرفتگی عضلات با ماساژ

عدم تحرک و فعالیت بدنی مناسب موجب کوتاه شدن عضلات و کاهش دامنه حرکتی آن‌ها می‌شود. در این وضعیت فرد احساس گرفتگی و کوفتگی می‌کند. برای ریکاوری عضلات و رفع درد و ناراحتی استفاده از ماساژ درمانی مفید است.

درمان دیسک کمر با ماساژ

فشار ضربات و حرکات ماساژ درمانی یک انتخاب مناسب برای کاهش درد و ناراحتی دیسک کمر است.  تکنیک‌های ماساژ موجب شل شدن عضلات می‌شود و از این طریق می‌تواند فشار و ناراحتی را کاهش دهد. البته برای کنترل دردهای آرتروز، کشیدگی‌های ماهیچه، درد سیاتیک، دردهای ناشی از آسیب ورزشی هم می‌توان از انواع تکنیک‌های ماساژ درمانی استفاده کرد.

بهبود عملکرد سیستم گوارشی

انقباضات غیر ارادی ماهیچه‌های روده موجب هضم بهتر غذا در سیستم گوارشی می‌شود. در صورتی که فردی به دلیل کم تحرکی، بیماری یا بستری شدن درگیر مشکل یبوست شود یا درگیر بیماری‌هایی نظیر سندرم روده تحریک پذیر یا کمبود مواد معدنی شود، می‌تواند از فواید ماساژ درمانی استفاده کند.

حتی با استفاده از تکنیک‌های مختلف ماساژ می‌توان نفخ را هم کنترل نمود تا عضلات زیرین شکم قوی شوند و گاز از دستگاه گوارش خارج شود.

درمان سردرد با ماساژ

انقباض ماهیچه‌های سر و گردن موجب ایجاد درد و ناراحتی می‌شود که ماساژ عضلات سر و گردن می‌تواند این مشکل را برطرف کند.

زیرا با تکنیک‌های مختلف ماساژ درمانی، میزان جریان خون افزایش پیدا می‌کند و عروق گشاد می‌شوند، در نتیجه سردرد کاهش پیدا می‌کند. البته لازم است بدانید فایده ماساژ فقط برای سردردهای عصبی و مزمن نیست، بلکه در سردردهای میگرنی هم موثر است.

خواب آرام با ماساژ

خواب باکیفیت شبانه در اثر ترشح هورمون‌های دوپامین و سروتونین ایجاد می‌شود. کسانی که درگیر اختلالات خواب هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند می‌توانند از فواید ماساژ برای افزایش ترشح دوپامین و سروتونین استفاده کنند و وضعیت خواب را بهبود دهند. همچنین ماساژ  موجب ترشح اندروفین می‌شود و میزان استرس را کاهش می‌دهد تا فرد بتواند خواب راحتی را تجربه کند.

جوانسازی پوست با ماساژ

ماساژ عضلات صورت گرفتگی ماهیچه‌ها را از بین می‌برد و باعث می‌شود جریان خون زیر پوست افزایش یابد و سموم از غدد لنفاوی تخلیه شوند. در چنین شرایطی میزان کلاژن‌سازی پوست افزایش پیدا می‌کند و پوست شاداب و جوان می‌ماند.

اگر می‌خواهید با یک شیوه غیر تهاجمی و بدون عوارض، چین و چروک پوست را کمتر کنید، جوش و آکنه را درمان کنید یا جای زخم و اسکار را بهبود بخشید، می‌توانید از خواص ماساژ بهره ببرید.

برای اثربخشی بیشتر ماساژ درمانی عضلات صورت می‌توان از روغن‌های مفیدی نظیر روغن بادام، جوجوبا و آرگان هم استفاده کرد. جذب روغن‌ها توسط پوست موجب بهره‌مندی از خواصی نظیری شفافی و درخشندگی می‌شود.

انواع ماساژ

پس از آشنایی با فواید ماساژ بر سلامتی روح و جسم، بهتر است با شیوه‌های ماساژ درمانی هم آشنا شوید.

  • ماساژ آروماتراپی

از سالیان پیش مصریان باستان برای درمان بیماری‌های مختلف از ماساژ با روغن‌های ارگانیک استفاده می‌کردند که درحال حاضر هم این شیوه ادامه پیدا کرده است.

  • ماساژ سوئدی

ماساژ سوئدی یک شیوه سنتی برای نرم کردن عضلات و کاهش فشار و تنش است. به طور معمول این ماساژ بین 30 تا 60 دقیقه و با استفاده از روغن انجام می‌شود.

  • ماساژ صورت

یک شیوه درمانی موثر برای تحریک سلول‌های کلاژن‌ساز و جوانسازی، ماساژ صورت است. تکنیک‌های مختلفی که با استفاده از دست و ابزارهای مخصوص عضلات صورت و گردن انجام می‌شود، موجب کاهش عوارض پوستی می‌شود.

  • ماساژ تایلندی

در ماساژ تایلندی، فشار ملایمی به عضلات وارد می‌شود. نکته مهم این ماساژ این است که فرد هم باید مشارکت داشته باشد و با کشش‌های جزئی عضلات را آرام کند.

  • ماساژ سنگ

ماساژ عضلات با سنگ‌های آتشفشانی خواص متعددی دارد و در قسمت‌های مختلف بدن قابل انجام است. این ماساژ با استفاده از سنگ‌های سرد و داغ انجام می‌شود و برای درمان بیماری‌هایی نظیر روماتیسم مفصلی شفابخش است.

تنوع تکنیک‌های مختلف ماساژ زیاد است؛ انواع ماساژ ریلکسی، میوفاشیال، ماساژ روسی، ماساژ بارداری و ماساژ شیاتسو، ماساژ ورزشی، ماساژ سوئدی و … ماساژهای پرطرفدار و موثری هستند.

ماساژ یک شیوه مراقبتی و درمان تکمیلی است که دردها و ناراحتی‌های متعددی را بهبود می‌بخشد و سلامت روان را ارتقا می‌بخشد. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و دقیقی درباره فواید ماساژ درمانی در اختیار شما قرار دهیم.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx