مورینگا چیست و چه خواصی دارد؟

مورینگا چیست و چه خواصی دارد؟

فهرست مطالب

فهرست

مورینگا اولیفرا درختی با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد‌ التهابی است که فواید بیشماری برای سلامتی بدن دارد. برخی افراد به دلیل کاربردهای فراوان این درخت و خواص ارزشمندی که دارد، به آن درخت معجزه می‌گویند. در این مقاله قصد داریم درباره گیاه پر‌فایده مورینگا و خواص ارزشمند آن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

11 مورد از خواص درمانی گیاه مورینگا

گیاه مورینگا حاوی ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است. این ترکیبات شامل ویتامین A، ویتامین‌های گروه B ، ویتامین C ، کلسیم، پتاسیم، آهن، منیزیم و فسفر است. بسیاری از مردم این گیاه را به‌عنوان غذا و برای اهداف دارویی استفاده می‌کنند که  برخی از خواص درمانی آن شامل موارد زیر است:

مورینگا اولیفرا درختی با خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد‌ التهابی است

Picture2 | هلومگ | مورینگا چیست و چه خواصی دارد؟

1.      درمان ادم

ادم به جمع شدن مایع در بافت‌‌های بدن گفته می‌شود. به‌عنوان‌مثال ادم گوش می‌تواند باعث تورم بافت اطراف گوش شود که معمولا به دلیل عفونت است. مطالعات نشان می‌دهد که خواص ضد التهابی مورینگا می‌تواند به درمان ادم گوش کمک کند.

2.      محافظت از کلیه و کبد

در یک مطالعه تحقیقاتی، محققان خوکچه هندی را با رژیم غذایی حاوی برگ مورینگا تغذیه کردند. نتایج بدست آمده حاکی از آن بود که این حیوان علاوه‌بر التهاب کمتر در کبد، سطح کلسترول و تری گلیسیرید پایینی داشت. بنابراین، مورینگا ممکن است به محافظت از کبد در برابر بیماری کبد چرب کمک کند. عصاره این گیاه همچنین می‌تواند از تجمع مواد معدنی و ایجاد سنگ در کلیه‌ها جلوگیری کند.

3.      پیشگیری و درمان سرطان

مورینگا حاوی خواصی است که ممکن است به پیشگیری از سرطان کمک کند. به‌عنوان‌مثال حاوی ترکیباتی با نام نیاسیمیسین(niazimicin) است که رشد سلول‌های سرطانی را سرکوب می‌کند.

4.      درمان ناراحتی معده و سلامت دستگاه گوارش

عصاره گیاه درخت معجزه در درمان برخی از اختلالات معده موثراست.  این گیاه به دلیل داشتن غلاف‌های فیبری برای سلامت دستگاه گوارش مفید است و به پیشگیری از سرطان روده بزرگ کمک می‌کند.

برگ‌‌های مورینگا اثر ملین دارند و می‌توان از آن برای درمان یبوست استفاده کرد. از‌طرف‌دیگر این گیاه با کاهش اسید معده می‌تواند از زخم معده جلوگیری کند. همچنین با داشتن خواص آنتی بیوتیکی و ضد باکتریایی از رشد پاتوژن‌های غذایی که باعث عفونت می‌شوند، جلوگیری می‌کند.

گیاه مورینگا حاوی ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن است

5.      پیشگیری از آرتریت روماتوئید

عصاره درخت معجزه دارای خواص ضد التهابی است که ممکن است به پیشگیری از آرتریت روماتوئید کمک کند.

6.      درمان اختلالات خلقی و سیستم عصبی

فعالیت آنتی‌اکسیدانی مورینگا از شما در برابر  اختلالاتی که بر سیستم عصبی تاثیر می‌گذارد، مانند مولتیپل اسکلروزیس(MS)، بیماری آلزایمر، درد نوروپاتیک و افسردگی محافظت می‌کند.

7.      محافظت از سیستم قلبی عروقی

گیاه درخت معجزه حاوی منابع آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی مانند کوئرستین است که به محافظت از سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. کوئرستین با جلوگیری از تشکیل لیپید و التهاب می‌تواند به بیماری قلبی کمک کند. این گیاه درمانی همچنین در کاهش فشار خون بالا موثر است.

8.      درمان دیابت

عصاره برگ درخت معجزه سطح قند‌خون در افراد مبتلا به دیابت را مدیریت کرده و از اندام آن‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند. خواص این درخت سبب کند شدن روند پیشرفت بیماری و جلوگیری از عوارض آن می‌شود.

9.      درمان آسم

مورینگا حاوی مولکول‌هایی است که به مدیریت یا پیشگیری از آسم، انقباضات برونش و التهاب راه‌های هوایی کمک می‌کند.

10.  بهبود سلامت چشم

گیاه درخت معجزه حاوی آنتی اکسیدان بتاکاروتن است که برای حفظ سلامت چشم و پیشگیری از بیماری‌های چشمی ضروری است.

11.  درمان کم خونی

مردم برخی از نقاط جهان به‌طور سنتی از مورینگا برای درمان و پیشگیری از کم‌خونی استفاده می‌کنند. نتایج آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مصرف این گیاه به‌عنوان غذا یا دارو می‌تواند به مدیریت بیماری سلول داسی شکل نیز کمک کند.

Picture1 | هلومگ | مورینگا چیست و چه خواصی دارد؟

یکی از خواص درمانی گیاه مورینگا محافظت از سیستم قلبی عروقی است

خواص مورینگا برای لاغری

عصاره مورینگا می‌تواند به مدیریت عوامل مختلف مرتبط با چاقی مانند کاهش سطح کلسترول و محافظت از کبد کمک کند. با‌این‌حال، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این گیاه می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، وجود ندارد.

فواید مورینگا برای پوست

این گیاه شگفت‌انگیز علاوه‌بر خواص درمانی، دارای فواید زیادی برای سلامت پوست است.  مورینگا سرشار از آنتی اکسیدان‌های متعددی مانند کوئرستین و زاتین است که از پوست شما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. روغن این گیاه می‌تواند به سرعت زخم‌های پوستی را بهبود ببخشد و این کار را از طریق کاهش استرس اکسیداتیو انجام می‌دهد.

روغن دانه مورینگا دارای اسید اولئیک است که با برطرف کردن خطوط و چین‌‌و‌چروک پوست، از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. اسید اولئیک موجود در روغن این گیاه به آب‌رسانی پوست کمک می‌کند و برای افرادی که پوست خشکی دارند، گزینه خوبی به شمار می‌رود.

تمام قسمت‌های درخت معجزه از جمله برگ، ریشه، دانه و عصاره آن فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. این خواص از بهبود زخم تا کاهش فشار خون را شامل می‌شود. به نظر می‌رسد که گیاه مورینگا هیچ عوارض جانبی ندارد. با‌این‌حال، اگر قصد استفاده از این گیاه پر‌خاصیت را دارید با پزشک خود در میان بگذارید؛ زیرا ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشد.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx