چه خوراکی‌هایی به سلامت چشم کمک می‌کنند؟

چه خوراکی‌هایی به سلامت چشم کمک می‌کنند؟

فهرست مطالب

فهرست

گر‌چه بینایی ما ممکن است به طور طبیعی با افزایش سن کاهش یابد، اما بسیاری از عوامل چون سبک زندگی و نوع رژیم غذایی، می‌توانند سلامت چشم ما را تحت تاثیر قرار دهند. از خوردن غذاهای مناسب گرفته تا به حداقل رساندن زمانی که روی صفحه نمایش گوشی یا لپ‌تاب نگاه می‌کنیم، از جمله مواردی هستند که همه ما می‌توانیم برای بهبود بینایی خود انجام دهیم.

در این گزارش، برخی از بهترین خوراکی‌هایی را که می‌توانیم به رژیم غذایی خود اضافه کنیم و این مواد غذایی سلامت چشم و بینایی را بهبود می‌بخشند را بررسی خواهیم کرد.

Picture9 | هلومگ | چه خوراکی‌هایی به سلامت چشم کمک می‌کنند؟

10 خوراکی بهبود دهنده‌ی سلامت چشم

مواد غذایی بسیاری برای سلامت بیشتر چشم موثر هستند، اما از جمله مهم‌ترین خوراکی‌های مفید برای بینایی چشم به شرح زیر است:

ماهی

ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که فواید زیادی را برای بدن شما دارد. مهم‌ترین فواید امگا ۳، تاثیر آن بر سلامت چشم‌ها است. برخی از بهترین ماهی‌هایی که سرشار از امگا 3 هستند عبارتند از ماهی تن، سالمون، ماهی قزل‌آلا، ساردین.

فلفل قرمز خام

فلفل قرمز نپخته، یکی از سبزیجاتی است که حاوی بیشترین ویتامین C در هر کالری است. ویتامین C برای رگ‌های خونی چشم مفید است و می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد. اگرچه می‌توانید مکمل‌های ویتامین C را مصرف کنید، اما دریافت آن از طریق مصرف طیف وسیعی از میوه و سبزیجات مختلف مانند توت فرنگی، گل کلم، مرکبات و … بسبار راحت‌تر خواهد بود.

دانه‌های روغنی

دانه‌های روغنی سرشار از امگا 3 و ویتامین E هستند که هر دو برای سلامت چشم مفید خواهند بود. دانه‌هایی مانند دانه چیا، تخم کتان، کنجد، گردو و شاهدانه از جمله مغزها و دانه‌های روغنی هستند که بیشترین مقدار ویتامین E و امگا ۳ را دارند‌.

سبزیجات تیره و برگ دار

سبزیجات برگ‌دار و تیره مانند اسفناج و کلم‌پیچ، خوراکی‌های بسیار مفید برای بدن بوده که سلامت کلی آن را بهبود می‌بخشد. این غذاها به ویژه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی به نام کاروتنوئیدها هستند که احتمالا خطر ایجاد AMD (دژنراسیون ماکولا وابسته به سن) را که شایع‌ترین علت از دست دادن شدید بینایی در افراد بالای 55 سال است، کاهش می‌دهند.

میوه و سبزیجاتی به رنگ نارنجی

میوه و سبزیجات نارنجی مانند هویج، پرتقال، سیب زمینی شیرین و انبه سرشار از بتاکاروتن هستند. بتاکاروتن یک نوع ویتامین A است که می‌تواند به چشمان شما کمک کند تا در تاریکی دید بهتری داشته باشید.

گوشت و مرغ بدن چربی

خوراکی که حاوی سطوح بالایی از روی باشد برای رژیم غذایی ما مناسب است زیرا ویتامین A را از کبد به شبکیه شما می‌رساند. هنگامی که به آنجا رسید، برای ساخت ملانین استفاده می‌شود که می‌تواند به محافظت از چشم و همچنین پوست شما کمک کند. می‌توانید گوشت گاو و مرغ مصرف کنید تا مقدار روی را در بدنتان که برای سلامت چشم مفید بوده را افزایش دهید.

تخم مرغ

تخم مرغ نیز حاوی مقدار زیادی روی است که به بدن شما کمک می‌کند تا سلامت بینایی‌تان افزایش یابد. لوتئین و زآگزانتین از جمله ترکیبات آلی موجود در زرده‌ی تخم مرغ بوده که به چشمان شما کمک می‌کند تا نور آبی مضر(نور ساطع شده از نمایشگر‌های الکترونیکی) را که می‌تواند به شبکیه چشم آسیب برساند، مسدود کند.

کلم بروکلی و کلم بروکسل

سبزیجاتی چون کلم بروکلی و کلم بروکسل ممکن است مورد علاقه همه نباشند، اما نمی‌توانیم در مورد فواید تغذیه‌ای آن‌ها بحث نکنیم. کلم بروکلی و کلم بروکسل حاوی ترکیبی از ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E هستند که به محافظت از چشم شما در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

حبوبات

اگر رژیم گیاهخواری دارید، بهترین غذاها برای سلامت چشم‌تان حبوبات است. حبوبات، کم‌چرب، پر فیبر، حاوی روی و ویتامین‌های مختلف دیگری هستند که می‌توانند بینایی شما را تقویت کنند.

آب

پیشنهاد نهایی ما ممکن است غذا نباشد، اما برای سلامت چشم به اندازه هر چیز دیگری که در این لیست ذکر کرده‌ایم، مهم است. آب یک عنصر مهم در سلامت چشم است زیرا می‌تواند از کم آبی و خشکی چشم جلوگیری کند.

 راهکار‌های عملی برای افزایش سلامت چشم

به غیر از مصرف غذاهای ذکر شده در بالا، چند کار دیگر نیز وجود دارد که می‌توانید برای بهبود سلامت چشم خود به صورت روزانه انجام دهید:

  • هر زمان که بیرون هستید از عینک آفتابی استفاده کنید زیرا قرار گرفتن در معرض بیش از حد در برابر نور خورشید، می‌تواند به بدن، به خصوص برای چشم‌‌ها آسیب‌رسان باشد.
  • برای بررسی سلامت چشمان خود – به خصوص اگر سابقه خانوادگی بیماری چشمی دارید – به طور منظم معاینه چشمی انجام دهید.
  • دست‌های خود را قبل از استفاده از لنز چشمی یا زمانی که از دست‌های خود برای پاک کردن آرایش چشم استفاده می‌کنید، بشویید.
  • اگر مجبور به کار با مواد شیمیایی هستید که می‌تواند چشم شما را تحریک کند، مطمئن شوید که از محافظ کافی استفاده کرده‌اید.
  • لنزهای طبی و یا زیبایی خود را بیشتر از زمانی که نیاز دارید، استفاده نکنید.
  • برای کاهش خستگی چشم، بیش از ۲۰ دقیقه در هر بار از رایانه و یا گوشی موبایل استفاده نکنید.

 

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx