مراقب این خطرات و آسیب‌های خانه تکانی باشید

مراقب این خطرات و آسیب‌های خانه تکانی باشید

فهرست مطالب

فهرست

با نزدیک شدن به نوروز یکی از دغدغه‌های مهمی که ذهن ما را به خودمشغول می‌کند، خانه تکانی عید است. آماده شدن برای استقبال از عید نوروز یکی از مهمترین سنت‌های ما ایرانیان است که قدمت دیرینه دارد. همه ما دوست داریم آلودگی‌های اطرافمان را پاک کرده و با محیطی تمیزی و عاری از گرد و غبار سال نو خود را آغاز کنیم.

اما تمیزی خانه نباید به سلامتی ما آسیب برساند یا خسته کننده باشد. پس برای خانه تکانی نیازمند یک برنامه هستیم تا بتوانیم به صورت تدریجی و در زمان مناسب کارهای مختلف خود را انجام دهیم. برنامه‌ریزی برای خانه تکانی عید باعث می‌شود که همه کارها را به آخرین روزهای اسفند موکول نکنیم. هر شخصی برای خانه تکانی ممکن است برنامه‌ریزی خاصی داشته و از روش‌های مختلفی استفاده کند. کمک گرفتن از یکی از افراد خانواده باعث می‌شود تا گردگیری و خانه تکانی با استرس و فشار کمتری همراه باشد. در این صورت می‌توان از خطرات خانه تکانی و آسیب‌های احتمالی نیز پیشگیری نمود.

در این گزارش در مورد  خطرات خانه تکانی عید با شما صحبت خواهیم کرد.

بررسی خطرات خانه تکانی

اگر در هنگام تمیزی منزل به موارد زیر بی توجهی کنیم سلامت خود را به خطر می‌اندازیم.

سقوط از بلندی

در اولین گام برای تمیز کردن خانه، افراد تلاش می‌کنند تا گرد دیوارها و سقف‌ها را پاک کنند. برای این منظور ممکن است نیاز به بالا رفتن از نردبان یا چهارپایه باشد. ایستادن طولانی مدت روی نردبان و چهارپایه می‌تواند باعث خستگی پاها شده و منجر به عدم تعادل شما شود. بنابراین هنگام بالا و پایین رفتن از نردبان مراقب اطراف باشید تا از روی پله لیز نخورید. می‌توانید از اعضای خانواده کمک بخواهید تا نردبان را برای شما نگه دارند.

تنگی نفس به دلیل ترکیب آمونیاک، سفید کننده و سایر مواد شوینده

این ترکیب خطرات جدی برای سلامتی شما به همراه دارد و از جدی‌ترین خطرات خانه تکانی است. در مرحله بعدی برای خانه تکانی افراد مواد شوینده مانند جرم‌گیر، مایع سفید کننده و جوش شیرین را آماده می‌کند تا با استفاده از آن کاشی و سرامیک آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی را تمیز و براق کنند. ترکیب این مواد با همدیگر می‌تواند بسیار خطرناک بوده و مشکلاتی مانند تنگی نفس و آسیب به ریه و گلو را به همراه داشته باشد.

ورود گرد و خاک به سیستم تنفسی

هنگام پاک کردن سقف‌ها، تمیز کردن لوستر و تکان دادن فرش‌ها یا پرده‌ها ممکن است مقداری گرد و غبار به ریه‌های شما وارد شود. این باعث می‌شود تا میکروب‌ها و سایر آلودگی‌ها به ریه راه پیدا کرده و شما مستعد آلرژی و یا سایر مشکلات تنفسی دیگر شوید، بنابراین هنگام پاک کردن گرد و غبار یا استفاده از جاروبرقی حتماً از ماسک استفاده کنید.

برق گرفتگی

یکی دیگر از خطرات خانه تکانی، برق گرفتگی است. بسیاری از افراد هنگام شستشوی کاشی آشپزخانه و حمام از آب زیاد استفاده می‌کنند. پاشیدن آب به اطراف دیوارها بدون توجه به پریز برق می‌تواند خطر برق گرفتگی را افزایش دهد. بنابراین هنگام شستشوی دیوارها و کاشی‌ها بسیار مراقب باشید تا از ریختن آب در اطراف آنها جلوگیری شود. همچنین برای این منظور می‌توانید از درپوش‌های پلاستیکی استفاده کنید.

آسیب به مفاصل هنگام جابجایی وسایل سنگین

تغییر دکوراسیون و جابجایی وسایل سنگین یکی دیگر از مواردی است که افراد هنگام خانه تکانی عید بسیار به آن توجه میکنند. بی‌احتیاطی در جابجایی وسایل سنگین می‌تواند باعث آسیب به مفاصل دست، کمر و زانو شود. اگر قصد تغییر جای وسایل را دارید حتماً از کسی کمک بگیرید.

آسیب‎‌های پوستی

آسیب‌های پوستی از دیگر خطرات خانه تکانی عید است. استفاده از مواد شوینده و تمیز کننده می‌تواند علاوه بر آسیب باعث ایجاد آلرژی و حساسیت پوستی شود. کسانی که بدون استفاده از دستکش از این مواد استفاده می‌کنند، ممکن است دچار قرمزی، خراش و سایر آسیب‌های پوستی شوند. پس حتماً از دستکش هنگام شستشو و گردگیری استفاده نمایید.

لیز خوردن

اگر سطوح سرامیکی را با استفاده از مواد شوینده و آب تمیز می‌کنید بسیار مراقب باشید و تا سطح کاملاً خشک نشده مراقب رفت و آمد  اعضای خانواده به خصوص کودکان و افراد مسن باشید.

 

هنگام تمیز کردن خانه بسیار مراقب باشید و نکات ایمنی را به دقت باید نمایید. هر زمان که احساس خستگی می‌کنید بنشینید و لیوانی آب بنوشید تا تمرکز کافی برای ادامه کار داشته و از خطرات خانه تکانی عید در امان باشید. فراموش نکنید که در آستانه ورود به سال جدید، سلامتی شما بیش از هر چیز دیگر اهمیت دارد. به طور حتم شما دوست دارید که در کنار سایر اعضای خانواده سال جدید را با سلامتی و خوشحالی آغاز کنید.

نوشته‌های مرتبط

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
سوال خود را بپرسیدx